به گزارش افکارنیوز، روزنامه الاخبار با اشاره به تحولات منطقه و از جمله تحولات عراق و سوریه و یمن نوشت: تحولات در یمن بعد از انقلابی که الحوثی‌ها به پا کردند و تحرکات تازه‌ای که رقم زدند، سرعت بیشتری به خود گرفت. اگر چه تحولات یمن در چارچوب تحولات داخلی این کشور قابل ارزیابی است اما در چارچوب درگیری‌های منطقه‌ای به ویژه در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران نیز قابل تفسیر است.

الاخبار می‌افزاید: مسئولان ایرانی تحولات در یمن را از جمله موفقیت‌هایشان در عراق و سوریه و لبنان قلمداد می‌کنند و آن را نشان‌دهنده تقویت نفوذ منطقه‌ای ایران دانسته‌اند که در مرحله بعد باعثمی‌شود جایگاه ممتازی در منطقه داشته باشد. ناظران می‌گویند تحولات اخیر که باعثشد الحوثی‌ها دست بالا را در قدرت در یمن داشته باشند نشان داد که ایالات متحده تا چه اندازه دستپاچه شده و این دستپاچگی این فرصت را به ایران داده تا بتواند نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد و آمریکا را وادار به انفعال کند.

روزنامه لبنانی می‌نویسد: دستپاچگی آمریکایی‌ها در واکنش تحولات منطقه به گونه‌ای است که می‌بینیم به استثنای دیدار وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری با همتایانش در شورای همکاری خلیج‌فارس در حاشیه نشست امنیتی مونیخ هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد. به‌گونه‌ای که حتی در کنفرانس مونیخ نیز آمریکا هیچ واکنشی نسبت به تحولات یمن از خود نشان نمی‌دهد. حتی یکی از مسئولان آمریکایی در مونیخ گفت که واشنگتن تاکنون نمی‌داند چگونه باید نگرش خود را نسبت به تحولات یمن بیان کند، در حالی که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به صراحت نگرانی خود را از آنچه در یمن می‌گذرد و احتمال تاثیر آن بر ثبات منطقه بیان داشته‌اند.

نویسنده از قول ناظران و تحلیلگران خاطرنشان کرد: واشنگتن مصلحتی حیاتی دارد که در یمن به جنگ با القاعده برود و تلاش کند که با الحوثی‌ها که می‌روند به زور قدرت را به کنترل خود درآورند، کنار بیاید. آمریکایی‌ها در حال حاضر خود را در وضعیت سختی می‌بینند که از یک سو همپیمانانشان در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس قرار دارند که مصالح مستقیم و حیاتی با آنها دارند از جمله با عربستان‌سعودی از سوی دیگر ایران نیز به آنها فشار می‌آورد که با مصالحش در منطقه کنار بیایند و با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای واقعیت جدیدی که خود بر منطقه مسلط کرده است را بپذیرند.

به اعتقاد کارشناسان تحولات یمن در نسخه اخیر خود اولین و بارزترین چالش برای حکومت جدید عربستان‌سعودی محسوب می‌شود، نشانه‌های موجود حاکی از آن است که تحولات جاری به سود سیاست خارجی عربستان تمام نخواهد شد. تحولات یمن چیز جدیدی نیست، جدید این است که الحوثی‌ها می‌روند با قدرت حکومت را به دست گیرند و شورای ریاست جمهوری خود را بر آن تحمیل کنند.

الاخبار می‌نویسد: رسانه‌های عربی به سرعت به این سمت رفتند که از شورای همکاری خلیج‌فارس بخواهند که از نزدیکی به سلطه‌ای که می‌رود به دست الحوثی‌ها در یمن بیفتد، خودداری کند چرا که در این صورت مشابه همان سناریویی که در لبنان در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد این جا هم تکرار خواهد شد. اعراب همان‌طور که در آن موقع در لبنان مجبور شدند در برابر فشارهای ایران تسلیم شوند در این جا نیز مجبور خواهند شد به قدرت ایران تن دهند. همه این تحولات مشکلی حیاتی برای ایالات متحده ایجاد خواهد کرد.

با وجود این‌که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از استراتژی امنیت ملی جدید آمریکا را در سایه تحولات منطقه اعلام کرد، سخنگوی کاخ سفید استراتژی جدید آمریکا را «استراتژی صبر» توصیف کرد اما در عین حال گفت که روابط خود را با حکومت جدید عربستان حفظ خواهد کرد و اطمینان داد که خطوط همکاری‌ها را تقویت خواهد کرد.

الاخبار در یادداشت دیگر از قول هنریکیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا خاطرنشان کرد که دولت آمریکا در سردرگمی استراتژیک به سر میبرد و قادر به واکنش لازم در قبال تحولات جهانی نیست.