فیفا و ریختن پول بر سر باشگاه‌ها!

به گزارش افکارنیوز، این‌طور به نظر می‌رسد که جام‌جهانی‌ ۲۰۲۲ قطر در نهایت در فصل زمستان(اواخر پاییز) برگزار خواهد شد و در این میان مقامات فیفا برای راضی نگه داشتن سران باشگاه‌های دنیا و موافقت آنها برای برگزاری جام‌جهانی‌ در فصل زمستان، قصد دارند میلیون‌ها دلار هزینه کنند. طبق گزارش منتشره در رسانه‌های ورزشی، مقامات فیفا در نظر دارند در جام‌جهانی‌ ۲۰۲۲ با سه برابر کردن مبالغ پرداختی به باشگاه‌ها، رضایت آنها را جلب کنند.

۱۸۵ میلیون یورو
در سال ۲۰۱۴ و برای جام‌جهانی‌ برزیل، سران فیفا در مجموع ۶۳ میلیون یورو میان باشگاه‌هایی که بازیکنان‌شان را در اختیار تیم‌های ملی قرار داده بودند توزیع کردند ولی برای جام‌جهانی‌ ۲۰۲۲ این مبلغ به ۱۸۵ میلیون یورو خواهد رسید. «ژروم والک» یکی از مقامات ارشد فیفا در این باره گفته: «این بحثخسارت و جبران اقتصادی نیست. واقعیت این است که این مبلغ به مسئولان برگزاری لیگ‌ها اهدا نمی‌شود و به باشگاه‌های اروپایی که ۸۰ درصد بازیکنان حاضر در جام‌جهانی‌ از این باشگاه‌ها هستند، می‌رسد.

نقشه‌ها از قبل کشیده شده
در این میان اتحادیه لیگ‌های حرفه‌ای اروپا(EPFL‌) توقع دارد که به خاطر تأثیر برگزاری جام‌جهانی‌ در زمستان، خسارت پرداخت شود و فیفا این توقع را با تزریق میلیون‌ها دلار به اتحادیه باشگاه‌های شاغل در اروپا ECA که بازیکنان‌شان را به جام‌جهانی‌ می‌فرستند جبران می‌کند. طبق گزارش منتشره در روزنامه تایمز این مبلغ در حدود ۱۸۵ میلیون یورو خواهد بود. با این برنامه فیفا قصد دارد با دور زدن این دو اتحادیه، بخشی ازسود حاصل از برگزاری جام‌جهانی‌ را مستقیماً به باشگاه‌ها پرداخت کند. مقامات فیفا در این باره گفته‌اند: «اگر لیگ‌ها وجود دارند، به دلیل حضور باشگاه‌هاست.» خاویرتباس رئیس لیگ ملی فوتبال حرفه‌ای اسپانیا که روز سه‌شنبه در اجلاس مقامات فیفا در دبی حضور داشت معتقد است که نقشه‌ها در این باره از قبل کشیده شده. این جلسه تنها ۹۰ دقیقه به طول انجامید و از همین‌رو تباس بر این باور است که تصمیم‌گیری‌ها از قبل انجام شده است.

معترضان
آنچه مسلم است اينكه برگزاري جامجهاني ۲۰۲۲ در فصل زمستان همچنان منتقدان سفتوسخت خود را دارد. به ويژه كشورهاي ژاپن، آمريكا، استراليا و كرهجنوبي كه خواهان كسب ميزباني جام جهان۲۰۲۲ بودند قطعاً جزو معترضان خواهند بود. اتحاديه باشگاههاي شاغل در اروپا كه از ۲۱۳ باشگاه اروپايي تشكيل شده و اتحاديه ليگهاي حرفهاي اروپا خواهان آن هستند كه جامجهاني ۲۰۲۲ بين روزهاي ۵ مي تا ۳ ژوئن برگزار شود؛ پيش از اين فرضيه برگزاري جامجهاني در ماههاي ژوئن و جولاي به خاطر گرماي هوا در قطر رد شد. مقامات قطري پيشنهاد برگزاري جامجهاني در ماههاي مي و ژوئن را نيز رد كرده بود. چراكه اين زمان در ماه رمضان خواهد بود.