توافق با امضای اوباما " پوچ " است

به گزارشافکارنیوز، دولت اوباما و مخصوصا معاون او، " جو بایدن " در برابر نامه ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه به سران ایران، و اخطارشان که هر توافقی بر سر برنامه هسته ای ایران که تنها توسط اوباما امضا شود و به تایید کنگره نرسد از سوی رئیس جمهور بعدی لغو می شود، مواضع شدیدی اتخاذ کردند. بایدن گفت که جمهوری‌خواهان تلاش اوباما برای مذاکره برسر توافق با ایران را ریشه کن کردند.

اما واقعیت چیست؟

کنگره شاخه مشترکی از دولت مرکزی است. علاوه بر کنترل و اظهار نظر درباره افراد کابینه، وظیفه بررسی پیمان‌هایی که رئیس جمهور منعقد می کند را نیز دارد. لغو تحریم‌های آمریکایی کاملا به رای کنگره بستگی دارد. بنابراین هر توافقی که با فرمان اجرائی اوباما به تصویب برسد و تایید کنگره را نداشته باشد، با پایاین یافتن ریاست جمهوری‌اش در ژانویه ۲۰۱۷ پوچ است.

جرج بوش در آوریل ۲۰۰۴ در نامه‌ای به نخست وزیر رژیم صهیونیستی، آریل شارون نوشت که عقب نشینی اسرائیل غیر قابل واقعی است و مراکز پر جمعیت اسرائیلی فراتر از مرزهای ۱۹۴۹ باید جزئی از اسرئیل باقی بماند. این نامه با ۴۰۷ نفر از نمایندگان مجلس نمایندگان و ۹۵ نفر از اعضای سنا که کلینتون و کری را نیز شامل می شد به تایید رسید. اما اوباما هرگز پای بندی خودش را به این موضوع تایید و یا تکذیب نکرد.

اگر تعهد ریاست جمهوری که از سوی کنگره هم تایید شده باشد، توسط رئیس‌جمهور بعدی کنار گذاشته می‌شود، چطور اوباما شاکی است که چرا هر تعهدی که به ایران بدهد و مورد تایید کنگره هم نباشد، ‌با جانشین اتی اش لغو خواهد شد؟

همچنین، همان داستان فیل توی اتاق، مصداق تلاش اوباماست تا بدون تایید کنگره به چنین توافقی برسد. چرا چنین می کند؟ اگر توافق مورد نظر از نظر استراتژیک معقول و خوب است، چرا می خواهد کنگره را دور بزند؟ همین تلاش برای دور زدن کنگره گواهی است که توافق، بد است.