تصمیم شریف: پاکستان در جنگ سرد علیه ایران شرکت نمی کند
گروه بین الملل -

کمپین عربستان سعودی برای ساخت یک اتحاد سنی علیه ایران، اکنون از عقب نشینی پاکستان رنج می برد. اسلام اباد تصمیم گرفته است تا از درگیر شدن خود در جنگ سرد ایران و عربستان جلوگیری کند.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از المانیتور؛ در اوایل ماه جاری، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، برای انجام مذاکرات فوری به دیدار با ملک سلمان عبدالعزیز و مشاوران او دعوت شد. به دنبال اهمیت این گفتگو، پادشاه با شریف در فرودگاه دیدار کرد. موضوع اصلی نفوذ ایران در جهان عرب و ضرب الاجل قریب الوقوع گروه ۵ + ۱ در پرونده هسته ای ایران بود. پادشاه به دنبال این بود تا اطمینان حاصل کند که پاکستان در کنار عربستان سعودی و متحدان او در جنگ نیابتی در یمن حضور خواهد داشت.

سلمان به طور خاص از پاکستان خواستار اعزام نیروی نظامی به قلمروی پادشاهی برای کمک به دفاع از مرزهای آسیب پذیر جنوب غربی با شمال یمن و جلوگیری از نفوذ ایران شد. سابقه اعزام نیرو ن نظامی پاکستان به عربستان پیش از این وجود داشته است. پس از انقلاب ایران، محمد ضیاء الحق، به درخواست ملک فهد برای جلوگیری از هرگونه تهدید به این کشور پاسخ مثبت داد و در طی بیش از یک دهه، ۴۰هزار پاکستانیدر این تیپ خدمت کردند. امروز اما تعداد کمی از مشاوران و کارشناسان پاکستانی در عربستان خدمت می کنند.

طبق گفته منابع پاکستانی، شریف درحال حاضر تصمیمی برای ارسال نیرو به عربستان سعودی ندارد. شریف گرچه قول همکاری ضد تروریستی و نظامی بیشتری را داده است اما تصمیمی برای ارسال نیروی نظامی در آینده نزدیک ندارد. پاکستان همچنین با انتقال سفارت خود از یمن به صنعا، همانند کاری که کشورهای عربی و عربستان انجام دادند، مخالفت کرده است.

شریف یک مرد محتاط و تصمیم گیرنده ای آگاه است. همچنین مشخص خواهد شد که پاکستان متحد عربستان سعودی باقی خواهد ماند. اما رابطه هسته ای عربستان و پاکستان مبهم و مرموز در پشت پرده باقی می ماند.