آیتالله حبیبالله مهماننواز بعد از ظهر چهارشنبه در دومین همایش تذکر لسانی شهرهای منتخب کشور که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه الهی مهم هستند که در سایه این فرائض، همه فرائض الهی احیا میشوند اما مسئله امر به معروف و نهی از منکر مورد بیمهری و کمتوجهی قرار گرفته است.

به گزارش مهر، امام جمعه بجنورد ادامه داد: دشمنان اسلام از سالیان متمادی برای تضعیف‌کردن این دو فریضه الهی برنامه‌های فراوانی در دست اجرا داشته و اجرایی کرده‌اند.

وی با ذکر برخی از این توطئه‌ها اظهار داشت: در زمان رضاشاه مسئله کشف حجاب و بسیاری از ناهنجاری‌ها در ایران در حد اعلا وجود داشت و کار به جایی رسید که خانم چادری که با لباس اسلامی بیرون بیاید دیده نمی‌شد، تا اینکه نهضت امام خمینی(ره) آغاز شد و لکن اوضاع مقداری تغییر کرد و ملت برای اینکه به وظایف اسلامیشان در رابطه با جرایم عمل کنند، آماده شدند ولی متاسفانه این مسئله جدی گرفته نشد و با متخلفان به صورت جدی برخورد نشد.

آیت‌الله مهمان‌نواز با اشاره به ارائه گزارش از سوی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان‌های کشور بیان داشت: این گزارش‌ها خیلی خوب است اما منکرات را ریشه‌کن نکرده و الان هم با وجود این تذکرات و فعالیت‌ها شاهد بدحجابی و بسیاری از ناهنجاری‌ها و جرم‌های شدید در کشور هستیم.

ریشه بدحجابی‌ها در نادیده‌گرفتن امر به معروف و نهی از منکر است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ریشه این بدحجابی‌ها و ناهنجاری‌ها را در نادیده‌گرفتن امر به معروف و نهی از منکر دانست و تاکید کرد: اگر این مسائل از اول انقلاب اسلامی جدی گرفته می‌شد و با جرایم مقابله می‌شد چه بسا وضعیت بهتری داشتیم.

وی ادامه داد: الان با این همه گزارش‌ها و فعالیت‌ها می‌بینیم که جرایم فراوانی در محل زندگی خودمان مشاهده می‌‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این سئوال که آیا با صرف گفتن و تذکر لسانی این جرایم خاتمه پیدا می‌کند، اظهار داشت: کار از موعظه و نصیحت و راهنمایی گذشته است، ما از این مرحله گذشتیم و به نتیجه نرسیدیم و باز هم جرایم و بدحجابی، حرمت‌شکنیها را با انواع و اقسام مختلف شاهد هستیم.

آیت‌الله مهمان‌نواز اضافه کرد: اکنون باید مرحله دیگری را طی کنیم. بنده در جلسه‌ای که در تهران برگزار شد گفتم که باید همان مبارزه‌ای که با میگساری و شراب‌خوری و آدم‌کشی و قاچاق مواد مخدر می‌شود، با افرادی که بالاترین فرائض دینی را زیرپا می‌گذارند نیز باید برخورد شود.

دولت لایحه بدهد

وی گفت: در این زمینه دولت باید لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند و مجلس هم این لایحه را تصویب کند تا برخورد با این گونه افراد قانونمند شود.

این عضو جامعه مدرسین تاسیس وزارت امر به معروف و نهی از منکر را خواستار شد و افزود: با این گونه کارها می‌توان مسئله امر به معروف و نهی از منکر را به صورت جدی و رسمی مطرح کنیم.

آیت‌الله مهمان‌نواز بیان داشت: مبارزه با جرایم و منکرات باید قانونمند شود و قانون برای امر به معروف و نهی از منکر به طور رسمی تنظیم و تدوین شود و ما با عنوان عمل به قانون وارد عمل شویم.

امام جمعه بجنورد گفت: ما همانگونه که برای سایر جرایم به صورت رسمی وارد عمل میشویم برای مسئله امر به معروف و نهی از منکر نیز باید به صورت جدی و رسمی وارد عمل شویم والا مردم تذکر لسانی را قبول ندارند و وارد عمل نشدهاند.