صداهای آسیب زا در چهارشنبه سوری

به گزارشافکارنیوز،دکتر محسن احدی گفت: قرار گیری در معرض سروصدای بلند ناشی از انفجار ترقه ها، نویز های محیطی و گوش دادن به موسیقی با صدای بلند از علل اصلی بروز آسیب های شنوایی در نوجوانان و جوانان است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: کم شنوایی ناشی از نویز، نوعی آسیب شنوایی ماندگار یا گاهی موقتی است که به دلیل قرارگرفتن در معرض اصوات بلند ناگهانی مانند صدای انفجار ترقه یا اصوات بالاتر از ۸۵ دسی بل برای مدت نسبتا طولانی رخ می دهد. هر نوع صدای بلندتر از ۸۵ دسی بل، بالقوه آسیب زا است و صدای انفجار ترقه ها نیز اغلب بالاتر از ۱۲۵ دسی بل است که می تواند آسیب شنوایی غیرقابل جبرانی را پدید آورد.

دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، تاکید کرد: احساس درد در گوش، زنگ زدن یا سوت کشیدن گوش و عدم فهم صحبت دیگران بلافاصله پس از صدای انفجار ترقه از علایم شایع وقوع آسیب شنوایی در چهارشنبه سوری هستند. بجز عوارض شنوایی، قرارگیری در سروصدای بلند می تواند موجب استرس، بدخوابی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و حتی حملات قلبی شود.

وی افزود: حتی یکبار شنیدن صدای انفجار ترقه از فاصله نزدیک می تواند بلافاصله موجب آسیب شنوایی دایمی گردد. اما با رعایت نکاتی چون فاصله گرفتن از مکان هایی که ترقه بازی انجام می شود و استفاده از محافظ های گوش و یا پوشاندن گوش های خود با انگشت می توانید به خوبی از گوش های خود مراقبت کنید و این محافظ های گوش فومی یا سیلیکونی را می توان از طریق کلینیک های شنوایی شناسی یا داروخانه ها تهیه کرد.

احدی گفت: حفاظت از شنوایی نوزادان و کودکان کم سن که خود قادر به انجام آن نیستند امری ضروری است زیرا کودکان حساسیت بیشتری به صداهای بلند داشته و آسیب شنوایی در آنان سریعتر رخ می دهد. ضمناً می توانید به کودکان خود یاد دهید که به محض شنیدن صدای ترقه، گوش های خود را با انگشتانشان بگیرند.

چهاردهمین کنگره شنوایی شناسی ایران همزمان با چهارمین جشنواره علمی دانشجویی انجمن علمی شنوایی شناسی ایران از ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۴ در هتل المپیک تهران برگزار می شود.