آمدن آمریکا به عراق محل شک است

به گزارش افکارنیوز، «بهاء الاعرجی» معاون «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق که روز دوشنبه(امروز) در همایش هفته همبستگی با نیروهای امنیتی و نیروهای مردمی عراق صحبت می‌کرد، از نقش ایران در مبارزه با تروریسم در عراق، در مقابل انتقاد برخی مخالفان، دفاع کرد.

الاعرجی گفت «برخی تردید ایجاد می‌کنند و از موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق در جنگ خود(با داعش و تروریسم) انتقاد می‌کنند، اما ما می‌گوییم که جامعه بین‌الملل در کنار عراق قدردان هستند؛ همه باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران همسایه ماست و در اسلام با ما سیهم است».

این موضع معاون نخست‌وزیر عراق پس از آن مطرح شد که برخی عناصر داخلی عراق و عناصر و رسانه‌های وابسته به برخی کشورهای عربی مخالف ایران، تلاش کردند در کمک‌های ایران به عراق برای مبارزه با داعش، انگیزه‌های مذهبی یا ملی ایران را دخیل کنند و آن را زیر سوال ببرند.

بنا بر گزارش وبگاه خبری «المستقبل‌نیوز» ‌ عراق، این مقام بلندپایه عراقی افزود: «خطری که ما را در عراق تهدید می‌کند، ایران را نیز تهدید می‌کند. مشترکات و دلایلی هست که سبب شده ایران اینچنین و متفاوت و متمایز تحرک از خود نشان بدهد. همین عامل است که درباره آمریکا ایجاد تردید می‌کند؛ کشوری که هزاران مایل را پیموده تا ایستادگی کنار ما را گدایی کند».

الاعرجی در بخشی دیگر از سخنان خود در این همایش، گفت که پیروزی‌های ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق همه دنیا را غافلگیر کرد. آمریکا گفته بود که جنگ با داعش به ۵ سال زمان نیاز دارد اما اینها مردم و فرزندان عراق هستند که معادله را تغییر دادند و همه موازنه‌ها را بر هم زدند و ۵ سال را پنج ماه کردند و همه دنیا را غافلگیر کردند.

سخنان الاعرجی دو هفته پس از آغاز عملیات آزادسازی استان صلاحالدین به مرکزیت تکریت بیان میشود. عملیاتی که در مراحل پایانی خود قرار دارد و به گفته مسئولان عراقی، کمتر از ۱۰ درصد استان صلاحالدین هنوز در دست داعش باقی مانده است.