نفوذ شدید جاسوسان فرانسوی در افغانستان

یکی از نویسندگان مشهور فرانسوی که کتاب های متعددی در زمینه "جنگ" دارد، اعلام کرده که اعتقاد دارد سازمان های جاسوسی فرانسه در کشور افغانستان فعالیت های گسترده ای دارند.

به گزارش مهر به نقل از سایت اینترنتی رادیو فرانسه، " ژان کریستوفر نوتین " که آخرین کتاب خود با عنوان " جنگ مخفی فرانسوی ها در افغانستان " را به تازگی منتشر کرده، با اشاره به آزادی دو تن از خبرنگاران فرانسوی که در دست طالبان گرفتار بودند، گفت: سالهاست که سرویس های اطلاعاتی فرانسه به شدت در میان طالبان رخنه کرده اند.

وی در کتاب اخیر خود ضمن افشای برخی از اسرار جاسوسی فرانسه در افغانستان آورده است: آغاز جهش در عملکرد جاسوسی فرانسه در افغانستان در سال ۱۹۹۵ بود. پس از اقدام تروریستی در متروی پاریس که باعثکشته شدن ۸ تن شده بود، فرانسه اشخاصی را وارد شبکه های تروریستی کرد و همچنین تعدادی از اعضای آنها را نیز در پاریس آموزش داد. در سالهای ۱۹۸۰ و پس از آن بین سالهای ۱۹۹۵ و ۲۰۰۱ تعدادی موشک ضد تانک " میلان " را که تا دو کیلومتر برد داشتند، برای گروههای تروریستی فرستاد و در نهایت هم توانست به خوبی در داخل گروه طالبان رخنه کند.

رادیو فرانسه در ادامه آورده که نویسنده این کتاب که در گذشته چندین کتاب در مورد جنگ جهانی دوم هم نوشته، گفت: برای حدود دو سال با ۲۵۰ تن از شخصیت های سیاسی، مامورین عالی رتبه، نظامیان و حدود ۵۰ تن از مسئولین سابق سرویس های جاسوسی فرانسه ملاقات و گفتگو کرده و به این نتیجه رسیده که سازمان اطلاعاتی فرانسه طی سالهای متمادی با همه اقوام افغانستان ارتباط برقرار کرده و آگاهی کاملی از این کشور دارد.

سرویس های اطلاعاتی این کشور در محیط های مختلف افغانستان نفوذ پیدا کرده اند به طوری که در یکی از جلسات مشترک میان CIA و سازمان جاسوسی فرانسه، در حالی که آمریکایی ها عکس هایی ماهواره ای را از یک اردوگاه نشان می دادند که در آن سلاح های شیمیایی ساخته می شد، فرانسوی ها در عوض تصاویری را به آنها ارائه کردند که از داخل آن اردوگاه گرفته شده بود.

در این کتاب همچنین آمده است: بعد از سال ۲۰۰۱ طالبان به آنها پیشنهاد کرده بودند تا اسامه بن لادن را به فرانسه بفرستند. اما با آغاز بمباران افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱، فرانسه توانست از زیر بار این پیشنهاد طالبان شانه خالی کند.