اظهارات وزارت امورخارجه آمریکا درباره مذاکرات لوزان

به گزارش افکارنیوز، " ماری هارف " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد: مذاکره کنندگان در لوزان سوئیس روی جزئیات مربوط به توافقنامه‌ای درباره برنامه هسته ای ایران کار می‌کنند.

وی مدعی شد: باید در نهایت به بسته‌ای دست یابیم که زمان گریز هسته‌ای ایران در آن یکسال باشد و چهار مسیر دستیابی به بمب را مسدود کند.

دیپلمات ها انتخابات اسرائیل را به دقت زیر نظر داشته اند. مذاکره کنندگان در لوزان سوئیس روی جزئیات مربوط به توافقنامه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران کار می‌کنند. دیدار " جواد ظریف " وزیر امور خارجه ی ایران و " جان کری " همتای آمریکایی‌اش تا پاسی از شب به درازا کشید. این دیدار در سوئیس از سر گرفته شد تا چارچوب توافقنامه هسته‌ای تا دوازده روز دیگر تکمیل شود.

مجری سی ان ان از هارف پرسید: می‌خواهیم درباره موانع اصلی صحبت کنیم. آیا موانع اصلی، تحریم ها هستند؟ آیا موانع اصلی این است که ایرانی‌ها می خواهند به برنامه ی تحقیق و توسعه در فناوری هسته ای شان ادامه دهند؟ به نظر شما بزرگترین مانع چیست؟

هارف گفت: به نظر من گفتن اینکه بزرگترین مانع چیست، کار دشواری است چون همه این موضوعات روی یکدیگر تاثیر دارند. وقتی که شما درباره یک بسته کلی صحبت می‌کنید، اینکه درباره غنی سازی اورانیوم و ذخایر آن چه می‌کنید روی موضوع پلوتونیوم و همچنین شفافیت مسئله تاثیر می‌گذارد. ما اساسا باید در نهایت به بسته ای دست یابیم که زمان گریز هسته‌ای(ایران) در آن یکسال باشد و چهار مسیر دستیابی به بمب را مسدود کند.

وی افزود: موضوعاتی بزرگ برای بحثو گفتگو باقی مانده است. تحقیق و توسعه، تحریم‌ها و زمان بندی آن همه و همه جزو موضوعات مهم هستند. کارشناسان ما روی این موضوعات کار می‌کنند. کری و ظریف روی این مسائل کار می کنند.

مجری سی ان ان گفت: آیا این انتظار وجود دارد که طرف‌های این گفتگوها هفته آینده بار دیگر تشکیل جلسه دهند؟ اگر این هفته موفقیت بدست نیاید آیا طرح جایگزین وجود دارد؟

ماری هارف گفت: ما این هفته بررسی می کنیم ببینیم به چه چیزی می‌توانیم دست یابیم. امروز روسای سیاسی سایر اعضای گروه ۱ + ۵ به لوزان آمدند تا آنها هم با ایرانی ها گفتگو کنند. ما بررسی خواهیم کرد تا ببینیم این هفته به چه چیزی می‌توانیم دست یابیم. اما اگر این هفته نتوانیم چنین کاری را انجام دهیم البته که تا پایان ماه مارس فرصت داریم و به واشنگتن باز خواهیم گشت و سپس دوباره تشکیل جلسه خواهیم داد. ما اکنون یکسال و نیم است که گفتگو می‌کنیم. ما تا پایان ماه وقت نیاز داریم تا ببینیم آیا به صورت دیپلماتیک می‌توان این کار را انجام داد؟ بسیار اهمیت دارد که ما از زمانی که در اختیار داریم استفاده کنیم تا به توافقنامه درست و خوب دست یابیم. ممکن است این کار تا سی و یکم مارس طول بکشد.

مجری سی ان ان گفت: همانطور که می‌دانید فردی که از این گفتگوها بسیار ناخرسند است همان کسی است که به تازگی برای چهارمین دوره نخست وزیر اسرائیل شده است. " بنیامین نتانیاهو " نخست وزیر اسرائیل در دقایق پایانی رقابت‌های انتخاباتی گفته بود که راه حل دو کشوری در دوره نخست وزیری او رخ نخواهد داد. این درحالی است که آمریکا بیست سال است به دنبال راه حل دو کشوری است. واکنش دولت آمریکا به سخنان نتانیاهو در این باره چیست؟

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ گفت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تلاش زیادی کرده است. دولت‌های دمکرات و جمهوریخواه سال‌ها است که برای راه حل دو کشوری تلاش کرده اند. ما به روشنی بیان کرده ایم راه حل دو کشوری به بهترین نحو به نفع اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است. نخست وزیر اسرائیل خاطر نشان کرده است نمی‌خواهد این مسیر را طی کند. ما خواهیم دید در ادامه چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ موضع ما تغییر نکرده است. ما در این موضع بسیار محکم هستیم.

مجری گفت: شما درباره راه حل دو کشوری محکم هستید اما نخست وزیر نتانیاهو هم بسیار محکم است در دوره نخست وزیری او راه حل دو کشوری محقق نشود. من درک نمی کنم این دو مسیر چگونه می‌توانند با یکدیگرتلاقی داشته باشند؟

هارف پاسخ داد: چالش سختی است. ما قصد داریم در روزها و هفته‌های آینده بررسی کنیم چگونه می‌توانیم به بهترین وجه هدف راه حل دو کشوری را دنبال کنیم. من هیچ پیش بینی دراین باره نخواهم داشت.

مجری گفت: جان با بنیامین نتانیاهو تماس تلفنی داشت آیا جان کری در این گفتگو، موضوع راه حل دو کشوری را مطرح کرد؟

هارف گفت: آنها اغلب چند بار در هفته صحبت می‌کنند. جان کری به مناسبت انتخابات، به نتانیاهو تبریک گفت. آنها درباره موضوعات اساسی صحبت نکردند. دولت اسرائیل درحال شکل گیری است و ما نمی خواهیم وارد روند تشکیل دولت شویم.

وی در ادامه درباره تهدید به قتل سفیر آمریکا در ژاپن هم صحبت کرد و گفت ما این مسئله را بسیار جدی می گیریم.