روابط مصر و ترکیه به باریکی یک تار مو

به گزارش افکارنیوز، سیاست‌های غلط رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برضد رهبران دولت مصر باعثدرپیش گرفته شدن برخی از مواضع از سوی دولتمردان مصری برضد ترکیه شد که آخرین آنها هم کنار گذاشته شدن دولت ترکیه از حضور و مشارکت در کنفرانس بین المللی اقتصادی بود، نشستی که در شهر شرم الشیخ مصر برگزار شد و تا سه روز قبل هم ادامه داشت.
‌ ‌
این نشریه ترک زبان در توصیف این تصمیم دولت مصر و در واکنش به مواضع دولتمردان ترکیه چنین افزود: این رخداد باعثچند برابر شدن خسارت‌های بزرگی شده است که بر اقتصاد ترکیه در عرصه صادرات و واردات وارد شده است.
‌ ‌
این نشریه می‌افزاید: تصمیم دولت مصر مبنی بر عدم تمدید توافق حمل و نقل دریایی با دولت ترکیه که بنام «رورو» شناخته می شود و در ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۲ امضا شده بود، می‌تواند خسارات بسیاری برای آنکارا در پی داشته باشد که بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار سالانه خواهد بود، علاوه بر این دولت ترکیه باید خود عهده دار تحمل هزینه های نقل و انتقال دریایی و صادرات و واردات خود خواهد بود.
‌ ‌
این نشریه ترک زبان افزوده است: روابط بین مصر و ترکیه هم اکنون تقریبا به نقطه قطع شدن رسیده است بخصوص زمانی که اردوغان نقش وکیل مدافع محمد مرسی رئیس جمهوری اسبق مصر را عهده دار شد.
‌ ‌
دولت ترکیه براساس این توافقنامه متعهد به انتقال کالاها به بندر دمیاط یا بندر پورت سعید به صورت دریایی شده بود، سپس به صورت زمینی این کالاها از عین السخنه یا کانال سوئز انتقال می دهد سپس بار دیگر به صورت دریایی این کالاها به بنادر واقع در منطقه خلیج فارس منتقل می شوند، و هزینه هر نقل باری به موجب این توافق به ۵۱۰۰ دلار رسید، که بر این اساس این توافق ۴۰۰ دلارش را مصر به عنوان هزینه حمل و نقل دریایی و زمینی و بیمه کالاها دریافت می‌کرد.
‌ ‌
۷۰۰ دلار دیگر هم هزینه حمل به دمیاط سپس سوئز می بود و در مقابل ۱۵۰۰ دلار را هر راننده کامیون ترک دریافت می‌کردند و ۱۸۰۰ دلار هم نماینده شرکت حمل و نقل که بنام ” سیسلاینز ” معروف است دریافت می‌کرد، که البته براساس اطلاعات بسیار دقیق به دست آمده صاحبان این شرکت‌ها از نزدیکان رهبران حاکم در ترکیه هستند.
‌ ‌
این نشریه در ادامه چنین می نویسد: تمدید نشدن این توافقنامه به زیان واردات ترکیه خواهد بود، و وضع اقتصاد ترکیه را سخت خواهد کرد، چرا که این مساله باعث افزایش هزینههای کالاهای سرمایه گذاری و مصرفی خواهد شد، بخصوص این که ترکیه یک کشور مصرف کننده نفت به شمار میآید و اغلب وارداتش از کشورهای عربستان سعودی و ایران و عراق است همچنان که ترکیه روزانه در حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام برای مصارف خود وارد می کند، این رخدادهای منفی با مصر باعث خواهد شد تا ترکیه خود هزینه های مازاد را پرداخت کند.