کاهش ۲۴ درصدی نرخ تورم در ۱۸ ماه

به گزارشافکارنیوز،اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار در مسیر تهران - مشهد اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با فعالیت های اقتصادی مختلف موفق شد پس از ۱۸ ماه نرخ تورم را از بیش از ۴۰ درصد به ۱۶ درصد کاهش دهد بدون اینکه از نظر پولی و بانکی به صورت انقباضی عمل کند.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: در سال ۹۳ حجم مبادلات تجاری کشور به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار رسید و با برنامه‌ریزی‌های دقیق درصددیم روند رشد اقتصادی کشور در سال ۹۴ نیز افزایش یابد.

وی گفت: خوشبختانه در سال ۹۳ طرح‌های مهم اقتصادی با استفاده از منابع فاینانس خارجی به مرحله اجرا رسید به طوریکه در سال جاری ۱۸ میلیارد دلار فاینانس مالی تنها با کشور چین داشتیم که برای آنها گشایش اعتبار شده است.

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه در سال جاری خوشبختانه بودجه عمرانی کشور رشد قابل توجهی یافت افزود: در سال ۹۳ سی هزار میلیارد تومان برای انجام پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت درحالیکه مبنای برنامه‌ریزی ما چهل هزار میلیارد تومان بود که به علت کاهش قیمت نفت نتوانستیم به آن دست پیدا کنیم.

وی افزود: خوشبختانه طی دو سالی که رشد اقتصادی کشور منفی بود موفق شدیم با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق اقتصادی، رشد اقتصادی کشور را ارتقا دهیم به طوریکه طی ۹ ماهه سال جاری، رشد اقتصادی کشور به ۳.۶ درصد رسید و پیش‌بینی می‌کنیم در کل سال ۹۳ رشد اقتصادی کشور به سه درصد برسد.

معاون اول رییس جمهوری بر حمایت از تولید و رقابت بخش خصوصی در اقتصاد ملی تاکید کرد و گفت: با اجرایی شدن لایحه حمایت از تولید که اکنون در شورای نگهبان است پس از روند اصلاح و قانون شدن آن، موانع تولید در کشور به تدریج برطرف شود تا بتوانیم در سال ۹۴ با برنامه‌ریزی مناسب شاهد رونق اقتصادی کشور باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در نظر دارد در سال ۹۴ برنامه قانونمند جدیدی را تدوین و به اجرا بگذارد گفت: این قانون به غیر از قانون برنامه توسعه کشور است و دولت در این قانون، هم از نظر شکلی و هم از نظر محتوا با جامع نگری بسیاری از مشکلات کشور را از جمله آب، محیط زیست و مسائل منطقه‌ای و توسعه شبکه حمل و نقل ریلی را بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد داد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: درحالیکه جمعیت در غرب و مرکز کشور متمرکز است سواحل مکران ما در دریای عمان، خالی از سکنه است و ما سعی خواهیم کرد با اعمال برنامه های مهم توسعه‌ای، سواحل خود را به مرکز فعالیت‌های اقتصادی تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: توسعه سواحل ایران سبب خواهد شد کشورهای شمالی نیز از این وضعیت بهره مند شوند و ایران می تواند با همکاری کشورهای همسایه این مناطق را به عنوان کانون اصلی توسعه بندری و شبکه حمل و نقل ریلی تبدیل کند.

جهانگیری همچنین بر استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه های مختلف شبکه حمل و نقل و افزایش بهره وری در تولید تاکید کرد و اظهار داشت: در حالیکه بهره‌وری در تولید و سرمایه‌گذاری، پایین است باید از آن حداکثر استفاده را ببریم تا با ارتقای بهره وری، اقتصاد ملی کشور بتواند با برنامه‌ریزی های دقیق هوشمند علمی به رشد و تعالی برسد.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار در مسیر تهران به مشهد ظرفیت جابجایی بار و مسافر در این مسیر به دو و نیم تا سه برابر افزایش می یابد و این نمونه‌ای از برنامه‌ریزی دیقیق هوشمند علمی در عرصه شبکه حمل و نقل ریلی است.

وی خواستار تلاش‌های زیادی برای توسعه دولت الکترونیک شد و افزود: جهت‌گیری دولت همواره بر توسعه الکترونیکی استوار بوده است به طوریکه در سطح ملی همه مردم بتوانند با موبایل کارهای خود را انجام دهند.

جهانگیری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی، از توانمندی‌های زیادی برخوردار است و دانشمندان ایران علاوه بر انرژی هسته‌ای در تمام علوم روز دنیا به ظرفیت‌های بسیار بالایی رسیده‌اند طوریکه در سطح بین المللی از اعتبار بالایی برخوردار شدیم.

وی اظهار داشت: هنوز هم در بنادر کشور، بیشتر حمل و نقل بار با استفاده از شیکه حمل و نقل جاده ای انجام می شود و باید با تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز، این مساله به شبکه حمل و نقل ریلی منتقل شود.

وی گفت: برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه خرید واگن و لوکوموتیو هستیم و بخش خصوصی می‌تواند با اعمال تسهیلات اعتباری، فعالیت خود را در این بخش گسترش دهد.

وی اظهار داشت: اعمال تخفیف‌های مناسب در استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید واگن و لوکوموتیو سبب خواهد شد سرمایه‌های زیادی در حوزه شبکه حمل و نقل ریلی انجام شود و این باعثافزایش ناوگان و توسعه شبکه ریلی کشور خواهد شد.

وی بر ضرورت برقی شدن مسیر تهران مشهد در شبکه حمل و نقل ریلی تاکید کرد و افزود: در نطر داشتیم برای برقی شدن این مسیر از فاینانس چینی اعتباری برای این پروژه استفاده شود و انتظار داریم تا نیمه اول سال ۹۴ مساله تامین اعتبار این پروژه برطرف شود ضمن اینکه با اتصال خط آهن چابهار - زاهدان به مشهد، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش خود را در بین کشورهای منطقه به خوبی ایفا کند.

وی بر نقش ایران در حوزه های بین‌المللی و منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: ایران در حل بسیاری از مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی نقش مهمی ایفا می‌کند و هم اکنون در صحنه‌های بین‌المللی هرگونه ایران هراسی به شکست انجامیده است

جهانگیری تصریح کرد: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور متمدن در حل مسائل منطقه‌ای بخصوص در حل مسائل تروریستی ایفای نقش می‌کند و امیدواریم با همت ملت بزرگ ایران این روند بیش از پیش تقویت شود.

معاون اول رییسجمهوری در پایان این مراسم ضمن تبریک سال جدید ابراز امیدواری کرد سال ۹۴ از هر لحاظ سال خوبی برای ملت ایران باشد تا پیشرفت کشور با سرعت بیشتری دنبال شود.