دستیار کری: تنها جایگزین توافق جنگ ویران کننده است

به گزارشافکارنیوز،«داگلاس فرانتز» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور عمومی، در مصاحبه با روزنامه السفیر لبنان، با ذکر این نکته که تنها راه حل موضوع هسته‌ای با ایران مذاکرات و توافق است، از منتقدان دولت آمریکا انتقاد کرد که هیچ جایگزینی برای توافق ندارند، چرا که تنها جایگزین جنگ ویران کننده در خاورمیانه است.

به نوشته السفیر، دستیار «جان کری» در این گفت‌و گوی کوتاه گفت: هدف از مذاکرات، تضمین این مسأله است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، این نتیجه نهایی مذاکرات است.

وی که در سال ۲۰۰۳ به عنوان بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرده بود، ادمه می‌دهد: ایرانی‌ها برنامه هسته‌ای خود را به خاطر خواسته‌ی ما متوقف نمی‌کنند، ما نیاز به بازرسی‌های متعدد داریم که لازم است با رضایت و خواسته ایرانی‌ها نیز هماهنگ باشد.

داگلاس فرانتز، جلب رضایت ایران را کار مشکلی می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: ما نیاز داریم تا چیزی به آن‌ها بدهیم، ما نیاز داریم تا به آن ها اجازه بدهیم تا برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهند و این باید با تضمین‌هایی برای ما همراه باشد و غنی‌سازی اورانیوم در راستای اهداف مسالمت آمیز پیش برود.

وی در ادامه می‌افزیاد: ایران عملیات بازرسی همه جانبه را برای ابد نخواهد پذیرفت و اعتقاد داریم چنین مسأله‌ای مذاکرات را پیچیده کند.

السفیر می‌نویسد: دستیار جان کری در مورد مفاد مذاکرات چیزی نمی‌گوید ولی پیش از این، یک مقام اروپایی در گفت‌و‌گو با السفیر گفته بود، توافق یک بازه ۱۰ ساله خواهد بود و فعالیت‌های ایران تحت بازرسی قرار خواهد گرفت.

دستیار وزیر خارجه آمریکا، هدف مذاکره‌کنندگان ۵ + ۱ را کند کردن برنامه هسته‌ای ایران به قدر کافی می‌داند به حدی که برای ساخت بمب هسته‌ای، ایرانی‌ها حداقل یک سال زمان نیاز داشته باشند. وی می‌گوید: ما در طول توافق نیز در صورتی که ایران توافق را زیر پا بگذارد، تصمیمات دیگری می‌گیریم.

این مقام آمریکایی با انتقاد از مخالفان توافق با ایران می‌گوید: من از آن‌ها سؤال می‌کنم که چه جایگزینی برای توافق دارید؟ تنها جایگزین جنگ است، تنها جایگزین، یک جنگ دیگر در خاورمیانه آن‌ هم با یک دشمن قوی است. جایگزین توافق برای تمام مردم خاورمیانه از جمله لبنان و اسرائیل و برای تمام جهان ناگوار خواهد بود. چرا که یک جنگ سخت و وحشتناک خواهد بود و بدتر از همه این‌که یک جنگ نا متقارن خواهد بود.

دستیار وزیر خارجه آمریکا در انتها میافزاید: جان کری تمام تلاش خود را میکند؛ باقی مذاکره کنندگان نیز همچنین برای ایجاد یک توافق خوب تلاش میکنند، ما ناامید نیستیم و همچنین به هر توافقی نیز راضی نمیشویم. توافق در مراحل آخر خود قرار دارد، همه معیارها و حرفها زده شده و تنها انجام توافق مانده است و ما پس از آن میتوانیم بگوییم که آیا این یک توافق خوب است یا بد.