چین: مذاکرات هسته‌ای ایران نباید به شکست بینجامد

به گزارشافکارنیوز،" وانگ یی " وزیر امور خارجه چین روز جمعه در گفت‌وگو با " جان کری " وزیر امور خارجه آمریکا گفت که مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران نباید در پایان به دلیل موانع به شکست بیانجامد.

وی که با کری به صورت تلفنی صحبت می‌کرد گفت: گفت‌وگوها نباید به دلیل فقدان تلاش نهایی به شکست بیانجامد.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: تمامی طرف‌ها باید در قصد سیاسی خود ثابت قدم باشند و به سوی دستیابی به توافقی جامع گام بردارند.

وانگ ماه پیش به ایران سفر کرده بود تا با مقامات این کشور درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگو کند.

چین روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری نزدیکی با ایران دارد.

وانگ یی در گفت‌وگوی تلفنی خود با کری گفت: چین تمایل دارد تا ارتباط با آمریکا در تمامی سطوح را ادامه داده تا با یکدیگر گام‌های اخیر در ماراتن گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران طی شود.

رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه ۱ + ۵ از روی یکشنبه در شهر لوزان سوئیس آغاز شده است. دو طرف با بیان اینکه پیشرفت‌هایی در برخی حوزه‌ها حاصل شده از باقی ماندن اختلافات در پاره‌ای مسائل دیگر خبر داده‌اند.

روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی پیش‌نویس یک توافقنامه هسته‌ای شد که بر اساس آن تعداد سانتریفیوژهای ایران تا یک دهه یا بیشتر حدود ۶ هزار دستگاه باقی خواهد ماند.

دیپلمات‌های دو طرف این گزارش را تکذیب کردند. برخی رسانه‌های دیگر نیز گزارش داده‌اند مسئله رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از موضوعات اصلی اختلافات دو طرف در رایزنی‌های هسته‌ای است.

از سوی دیگر " سرگی ریابکوف " معاون وزیر امور خارجه روسیه خبر داد که راه‌حل‌های کلیدی درباره مذاکرات ایران احتمالا تا شنبه حاصل شود اما مذاکرات ظاهرا تا هفته آینده ادامه خواهد داشت.

همچنین یک منبع سیاسی از آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در گفتگو با نشریه الحیات اعلام کرده است که تهران و واشنگتن در خصوص اغلب مسائل هسته‌ای به تفاهم‌هایی دست یافته‌اند و دو طرف به سوی اعلام چهارچوب تفاهم‌های صورت گرفته در پایان ماه جاری، پیش می‌روند.

" ماری هارف " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که موضوع غنی سازی اورانیوم از مهمترین موضوعات باقی مانده برای رسیدن به توافق نهایی است و رسیدن به توافق سیاسی با ایران گامی مثبت به شمار می‌آید.

کشورهای غربی با طرح این ادعا که ایران در حال پیگیری اهداف نظامی در برنامه هستهای خود است این کشور را هدف تحریمهایی در بخشهای انرژی و اقتصادی قرار دادهاند.