انگلیس در صدر صادرکنندگان سلاح به کشورهای عرب

به گزارشافکارنیوز،مرکز تحقیقات صلح بین المللی که مقر آن در شهر استکهلم سوئد است، در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: فروش سلاح به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حدود ۷۰ درصد در پنج سال گذشته افزایش یافت که بیشترین صادرات سلاح به این کشورها را انگلیس انجام داد.

در این گزارش آمده است: شش کشور شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات و عربستان به طور گسترده در زرادخانه سلاح‌های خود از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی سرمایه گذاری کردند و این شش کشور بازارهای سودآوری برای سلاح‌های انگلیس بودند.

بر اساس این گزارش، عربستان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به میزان چهار برابر بیشتر نسبت به پنج سال قبل از آن سلاح خرید که این سلاح‌ها شامل بالگرد، خودروهای زرهی و جنگنده بود.

مرکز تحقیقات صلح بین المللی افزود: امارات در بین پنج کشوری در جهان است که بیشترین میزان سلاح را وارد کرد و خرید پهپادهای نظامی رو به افزایش است.

«پیتر وایزمن» پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات صلح بین المللی گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در کنار مصر، عراق، رژیم اسرائیل و ترکیه قرار است در سالهای آینده محموله‌های سلاح بزرگ دیگری را دریافت کنند.

آندرو اسمت عضو فراخوان بین المللی علیه تجارت سلاح(CAAT) گفت: انگلیس همچنان بزرگترین صادرکننده سلاح به عربستان است و فروش این سلاح‌ها فقط برای حمایت نظامی از این رژیم‌های بدنام نیست بلکه پیام روشن حمایت سیاسی را نیز در خود دارد.

علاوه بر انگلیس و روسیه، آمریکا نیز نزدیک به نیمی از مجموع صادرات سلاح به خاورمیانه را در اختیار دارد.

اسمیت گفت: جای تعجب نیست که بیشترین مشتریان برخی از سرکوبگرترین دیکتاتوری‌ها باشند. متاسفانه وقتی جنگ، درگیری، سرکوب و بی ثباتی وجود داشته باشد؛ شرکت‌های تسلیحاتی به استفاده از این وضعیت چشم می‌دوزند.

روزنامه گاردین انگلیس نوشت: صادرات سلاح به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خاطر نگرانی از وضعیت حقوق بشر در این کشورها بحثبرانگیز است.

این روزنامه افزود: دولت انگلیس جنگندههای تایفون به سعودیها فروخته است و برای فروش بیشتر سلاح به امارات و بحرین و عمان نیز تبلیغ می کند.