به گزارش خبرگزاري آريا، محمود احمدينژاد كه صبح امروز (پنج شنبه)در جريان سفر به استان كرمان پس از افتتاح ۲ پروژه صنعتي با حضور در باغ شاهزاده ماهان در مراسمي كه به مناسبت ثبت جهاني اين باغ به عنوان يكي از ۹ باغ ايراني در فهرست ميراث جهاني ي برگزار شده بود، شركت كرد.
باغ شاهزاده ماهان که از سال ۱۲۹۸ تا ۱۳۰۹ هجری قمری و به دستور عبدالحمید میرزا فرمان فرما ناصرالدوله حاکم وقت کرمان در زمینی به مساحت ۵ هکتار و در دامنه کوه تیگران کرمان احداثشده یکی از ۹ باغی است که طی پرونده «باغ ایرانی» در فهرست میراثجهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
باغ شاهزاده ماهان به اتفاق باغ های پاسارگاد فارس، ارم شیراز، دولت آباد یزد، پهلوان پور مهریز یزد، چهل ستون اصفهان، فین کاشان، عباس آباد بهشهر و اکبریه بیرجند ۹ باغی هستند که به دلیل برخورداری از وجوه میراثمعنوی فرهنگ، هنر و معماری ایرانی طی پرونده باغ ایرانی از سوی یونسکو به عنوان سیردهمین اثر ایرانی در فهرست میراثجهانی پذیرفته شده اند.
باغ شاهزاده ماهان در دامنه کوه تیگران احداثشده تا از شیب این منطقه استفاده کرده و آب جاری در کوه ها و قنات تیگران را برای آبیاری فضای مشجر باغ و نیز آبنمای احداثشده در وسط باغ به طول حدود ۴۰۰ متر مورد استفاده قرار دهد.
فضای مشجر باغ شاهزاده ماهان به صورت متقارن و با محوریت آبنماها ایجاد شده و در مجموعه آبنمای وسط باغ فواره های پرشماری وجود دارند که بدون استفاده از انرژی برق یا انرژی دیگری و صرفاً با استفاده از فشار آب جاری در آبنماهای ایجاد شده در طبقات متعدد فضای شیب دار باغ کار می کند.
این باغ دارای یک امارت شاه نشین دو طبقه مشرف بر فضای مشجر باغ، امارت زعیم باشی، امارت های خدماتی جانبی و ۶ برج دیده بانی است.
باغ شاهزاده ماهان برای ثبت در فهرست میراثجهانی به عنوان یکی از باغ های ایرانی حائز ۵ ویژگی از ۶ ویژگی مورد نظر سازمان یونسکو برای ثبت یک اثر در فهرست میراثجهانی شده است که مهمترین آنها بهره گیری از شاهکارهای نبوغ بشری، بهره گیری از تجربیات گذشته و الگو شدن برای بناهای مشابه آینده و هماهنگی کامل آثار ساخته شده به دست انسان و طبیعت می باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، باغ شاهزاده ماهان بعنوان یکی از بهترین نمونه های باغ های ایرانی قلمداد می شود که بنا، فضا و طراحی های آن بسیار سالم و دست نخورده باقی مانده و امروز پس از گذشت بیش از صد سال از احداثآن آبنما و فواره های این باغ همچنان به صورت طبیعی کار می کنند.
با ثبت باغ هاي ايراني و از جمله باغ شاهزاده ماهان در فهرست ميراث جهاني اين آثار در نقشه جهاني گردشگري يونسكو قرار گرفته و اطلاعات آن به ۳۵ زبان دنيا ترجمه شده و در اختيار گردشگران جهاني قرار خواهد گرفت .