استفاده مشاوره اوباما از عبارت «اشغال اسرائیلی» و خشم کنگره
گروه بین الملل

- در پی دعوت دنیس ماکدونو، یکی از مشاوران بلند پایه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، برای پایان دادن به «اشغال اسرائیلی» سرزمین های فلسطین، بحران جدیدی بین اکثریت جمهوری خواه در کنگره آمریکا و کاخ سفید شکل گرفت.

به گزارشافکارنیوز؛ ظاهرا واژه «اشغال اسرائیلی»، که ماکدونو به کار برد، به مذاق جمهوری خواهان خوش نیامده است. بلافاصله پس از این موضوع، سناتور لیندسی گراهام سریعاً از این واژه انتقاد کرد و گفت: «بالاترین کارمند کاخ سفید، از فرهنگ لغت تروریست ها استفاده کرد». وی افزود: «واژه هایی که ماکدونو به کار برد، دقیقاً همان واژه هایی است که جنبش حماس به کار می برد، و عالی رتبه ترین کارمند رئیس جمهور ایالات متحده، فرهنگ لغتی را به کار برد که سازمان های تروریستی به کار می برند».

در همین راستا، تیسیر خالد، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، از دعوت ماکدونو استقبال کرد. وی به الشرق الأوسط گفت: اظهارات ماکدونو تحولی مثبت است که برای اولین بار از اداره آمریکا می شنویم و از آن استقبال می کنیم. ولی او از اداره آمریکا خواست، که برای اعتبار موضع خود، استفاده از حق وتو را در شورای امنیت برای حمایت از اسرائیل به کار نبرد، و برای تصمیم سازمان ملل، که به موجب آن به کشور مستقل فلسطینی اعتراف کرده بود، احترام قائل شود.