جاده تاریخی را هم تعریض کردند!

به گزارش افکارنیوز، این حادثه در هفتمین روز تعطیلات نوروزی رخ داد و اگرچه هیچ تلفات جانی نداشت، اما نشانه‌ای برای تشدید ریزش سنگ و سقوط بهمن در یکی از مسیرهای پرتردد گردشگران و کوهنوردان استان همدان است.

علی بیات کوهنورد و فعال محیط‌زیست معتقد است، تعریض جاده " کیوارستان " سبب تشدید سقوط بهمن و ریزش سنگ و به خطر انداختن جان گردشگران و کوهنوردان خواهد شد.

تاریک دره و کیوارستان از یک شاخه به پیست اسکی همدان ختم می‌شود و نزدیک به ۵۰۰ متر تا کتیبه گنجنامه فاصله دارد و یکی از جاده‌های فصلی مال‌رو است که در عصر هخامنشیان، معروف به " جاده شاهی " بوده که هگمتانه را از طریق پیچ و خم‌های تاریک دره به تویسرکان، نهاوند، کرمانشاه، لرستان، تخت جمشید و فارس مرتبط می‌کرده است.

این جاده خاکی در نزدیکی گنجنامه به سمت کیوارستان، به بهانه ساخت هتل در مقابل چشم‌انداز الوند(۱۱۱اُمین اثر ملی طبیعی ایران) درحال تعریض است.

به استناد اظهارات حسین زندی، فعال میراثفرهنگی و گردشگری استان همدان، شهردار همدان اواخر سال گذشته در مراسم کلنگ‌زنی هتل شادی در بلوار کولاب(مسیر گنجنامه) از احداث۱۰ هتل در همدان خبر داده که بیشتر این هتل‌ها در مقابل چشم‌انداز کوهستان‌های الوند و در مسیر عباس‌آباد و گنجنامه به طرف الوند ساخته خواهد شد.

علی بیات ‌ فعال محیط زیست، کوهنورد و از دوستداران طبیعت با اشاره به جریان تخریب‌هایی که در طبیعت همدان راه افتاده، گفت: بارها نسبت به هرگونه دخل و تصرف در طبیعت هشدارهای لازم از طرف دوستداران محیط زیست و حتی مقامات عالی نظام داده شده؛ اما متاسفانه انگار این گفته‌ها و رهنمودها باعثجری شدن مخربان شده و همه روزه و بی‌وقفه و حتی بدون ساعتی درنگ مشغول تخریب هستند.

او نگرانی‌هایش را درباره تخریب طبیعت که جان دوستداران آن و گردشگران را به مخاطره می‌اندازد، در یادداشتی با عنوان «تخریب طبیعت و بهای سنگین آن…» مطرح کرده و آن را در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قرار داده است.

در یادداشت این کوهنورد و دوستدار طبیعت آمده است: نسل دیروز و امروز گویی کمر به قتل طبیعت بسته‌ایم و غافلیم از این‌که این طبیعت روزی انتقام خود را در قالب‌های گوناگونی چون سیلاب، زلزله، آلودگی هوا و جابجایی زمین خواهد گرفت. در واقع انسان قبر خود را با ناآگاهی می‌کَند و برای عمری چند ده ساله، طبیعت میلیون ساله را به نابودی و یغما می‌کشد.

آنچه امروزه شاهد آن هستیم، اتفاقات نامیمونی است که طی دو دهه اخیر و بالاخص دهه اخیر سرعت فراوانی یافته است. در محیط شهری با نابودی باغ و ساخت ادارات پرتردد و هتل‌های ۵ ستاره و در محیط کوهستان، جنگل، دشت و دریا به نوعی دیگر. از نمونه‌ی بارز و آشکار این تخریب‌ها می‌توان به طرح‌های توسعه گردشگری اشاره کرد که به بهانه توسعه براحتی در برابر دیدگان‌مان در حال تخریب طبیعت است.

در گنجنامه همدان به نام توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال طرح " بالابر گنجنامه " اجرا شد که بارها و بارها به دلایل مختلفی چون، احداثجاده، فاضلاب، آلودگی هوای منطقه ناشی از موتورخانه، تخریب دامنه الوند به بهانه احداثپارکینگ ومراکز فروش، شدیدا مورد اعتراض طرفداران محیط زیست و طبیعت واقع شد؛ ولی با حمایت‌هایی که از این طرح شد شاهد تخریب طبیعت بوده و هستیم که متاسفانه نصب دستگاه‌های دست دوم به عنوان بالابر ارزش این طرح را به نسبت طرح‌های دست اول تنزل داده است و احداثسوئیت‌ها، مراکز خرید و پارکینگ با تملک زمین‌های دامنه الوند دیگر غیر قابل جبران است.

بارها و بارها عنوان شده کسی مخالف کسب درآمد و ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی استان همدان نیست؛ اما شوربختانه به دلایلی از جمله نبود نظارت صحیح در حوزه محیط زیست و اکتوریسم شاهد اتفاقات ناگوار و غیرقابل جبرانی هستیم که بخشی از آن ناشی از احداثجاده‌های دسترسی است.

در تازه‌ترین نمونه نیز می‌توان به احداثجاده خاکی در نزدیکی گنجنامه به سمت کیوارستان اشاره کرد. نمونه‌ی چنین رفتارهای نابخردانه‌ای در سال‌های اخیر باعثروانی آب‌های ناشی از باران شده و فرسایش شدید خاک را به دنبال خواهد داشت.

هرچند در بخش ابتدایی این مسیر با درختکاری کمی از این سرعت گرفته شد؛ اما احداث جاده خاکی باعث خالی شدن و کم شدن مقاومت خاکهای پیرامون جاده شده که سبب سقوط سنگهای چند تنی میشود. ممکن است این اتفاق در دفعات نخست به خیر بگذرد؛ اما دَرْ روی یک پاشنه نمیچرخد، آن هم در مسیر پرترددی، چون کیوارستان که جان کوهنوردان یا طبیعت دوستان را حتما روزی به خطر خواهد انداخت. حال با این مداومت برای تخریب طبیعت سوال این است چه کسی یا کسانی باید جوابگوی چنین حوادثی باشند و این زیادهخواهیها و تخریب ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟