هدف اصلی حمله عربستان به یمن چه بود؟

به گزارش افکارنیوز، پاول رابرتز، معاون خزانه داری آمریکا در دولت ریگان که معروف به پدر اقتصاد ریگانی است، در خصوص تجاوز عربستان به یمن معتقد است که یکی از دلایل این اتفاق، گسترش خیزش مردمی یمن علیه حاکم فاسد و سرنگونی آن است. این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی هدف اصلی این نزاع را که با همکاری واشنگتن و عربستان در حال وقوع است، تحریک ایران به مداخله در این جنگ می‌داند و می‌گوید: " نو محافظه کاران در رژیم اوباما مخالف توافق هسته‌ای ایران هستند که اوباما به‌دنبال آن است. اگر نومحافظه کاران بتوانند ایران را درگیر جنگ و نزاع یمن و عربستان کنند، بدین وسیله می‌توانند با حربه و بهانه " تجاوز ایران " مانع از توافق هسته‌ای بین ایران و ۱ + ۵ شوند.

در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی پاول رابرتز، سیاستمدار آمریکایی را می‌خوانید:

بعد از خیزش مردمی در کشور یمن و گسترش آن؛ عربستان سعودی در یک اقدام متجاوزگرایانه به این کشور حمله کرده است. با توجه به تجربه شما در آمریکا و شناختی که از سیاست‌های آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه دارید، شما علت حمله نظامی عربستان سعودی به یمن را در چه می‌دانید؟ تحلیل خودتان را از اتفاقات پیش‌آمده در یمن بفرمایید.

رابرتز: بعد از پیشروی و موفقیت آمیز بودن جنبش مردمی در یمن، مردم یمن توانستند دولت دست‌نشانده فاسد را سرنگون کنند. بعد از این اتفاق واشنگتن و عربستان سعودی و دیگر حکومت‌های دیکتاتور نفتی اقدام به بمباران یمن کرده‌اند.

به‌نظر شما آیا آمریکا و سعودی‌ها علاوه بر ممانعت از گسترش خیزش مردمی در یمن هدف دیگری را دنبال می‌کنند؟ به‌بیان بهتر هدف اصلی از این اقدام چیست؟


رابرتز: آمریکا و عربستان سعودی از این اقدام چندین هدف را دنبال می‌کنند. یکی از این هدفها گرفتن انتقام از نیروهای مردمی است که سبب سرنگونی حکومت دست‌نشانده واشنگتن و مورد حمایت عربستان شده‌اند. به‌اعتقاد من هدف اصلی آمریکا و آل‌سعود تحریک ایران به آغاز جنگ است. در واقع آمریکا و سعودی‌ها امید دارند تا بتوانند ایران را به جنگ تحریک کنند. نومحافظه کاران در رژیم اوباما مخالف توافق هسته‌ای ایران هستند که اوباما به‌دنبال آن است.

مسلماً اگر نومحافظه کاران ایران را وارد جنگ کنند از این حربه در توافقات هسته‌ای علیه ایران استفاده خواهند کرد؟


رابرتز: دقیقاً. هدف نومحافظه کاران هم همین است. اگر نومحافظه کاران بتوانند ایران را درگیر جنگ و نزاع یمن و عربستان کنند، بدین وسیله می‌توانندبا حربه و بهانه " تجاوز ایران " مانع از توافق هسته‌ای بین ایران و ۱ + ۵ شوند.

نومحافظه کاران، به‌اتفاق و همراهی اسرائیل، سالها است که در تلاش هستند تا ایران را وارد یک جنگ کنند. سالهاست که برای این منظور تلاش می‌کنند و برنامه ریزی می‌کنند. نومحافظه کاران و اسراییل با استفاده از مقوله انرژی هسته‌ای به‌دنبال آنند که همواره از ایران یک تهدید برای جامعه بین الملل بسازند تا با استفاده از این حربه بر ایران فشار وارد کنند.

این مسئله از دیرباز در دستور کار قرار داشته است به‌طوری که نومحافظه کاران درصدد هستند تا بر محور همین بهانه جنگ علیه ایران را آغاز کنند.

چه‌انتظاری از کشورهای مسلمان منطقه می‌رود؟


رابرتز: مسلماً در مقابل چنین تجاوزی مسلمانان و کشورهای اسلامی نباید سکوت کنند. تقریباً تمام کشورهای اسلامی به‌جز آن کشورهایی که از این نزاع و جنگ حمایت می‌کنند بایستی مقابل عربستان بایستند. مسلمانان نیز در تمام دنیا می‌توانند در برابر این اقدام واکنش نشان دهند. مسلمانان به‌شدت مخالف غرب و حامیان امپراتوری غرب هستند و قاعدتاً مخالف کشوری مانند عربستان سعودی هستند که با آمریکا هم‌پیمان است.

سعودی‌ها و دیکتاتورهای نفتی دارای جنگنده‌های آمریکایی هستند لذا عربستان سعودی به‌راحتی می‌تواند با استفاده از این جنگنده‌ها به‌طور مستمر آنها می‌توانند حمله هوایی به یمن کند. به‌عوض عربستان در حمله زمینی چندان قوی نیست و از آنجا که پیش از این تجربه ناموفق حمله زمینی را داشته است لذا بسیار خطرناک برای عربستان خواهد بود که بخواهد از طریق زمین به یمن حمله کند.