برنامه بازگشت نفتکش‌های ایرانی به اروپا

به گزارشافکارنیوز،علی اکبر صفایی با اشاره به انتشار بیانیه مشترک هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱ + ۵، گفت: پیش بینی می شود در صورت توافق نهایی تا تیر ماه سال جاری امکان تعلیق کامل تحریم‌های بین‌المللی و خارجی فراهم شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با تاکید بر اینکه هر چند هنوز توافق نهایی امضا نشده و ساز و کار لغو تحریم‌ها هم مشخص نشده است، تصریح کرد: توافق اولیه و مقدماتی در تعیین و ترسیم مسیر ناوگان نفتکش ایران برای ورود به بازارهای بین‌المللی، پیگیری لغو تحریم‌ها و همچنین اقدامات آتی نیز موثر خواهد بود.

این مقام مسئول در تشریح مهمترین برنامه نفتکش ایران در صورت لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی، اظهار داشت: در راستای مذاکرات هسته‌ای و پیش بینی احتمال لغو تحریم‌ها، برنامه ریزی لازم با کشورهایی اروپایی برای انتقال نفت خام و تردد در بنادر تمامی کشورها انجام داده است.

وی با یادآوری اینکه برای تحقق این برنامه منتظر امضای توافق نهایی و مشخص شدن زمان و چگونگی لغو کامل تحریم‌ها هستیم، اظهارداشت: درحال حاضر ناوگان کشتی‌های نفتکش ایران یکی از بزرگترین و جوان ترین ناوگان‌های حمل مواد نفتی در جهان است.

صفایی با بیان اینکه شرکت ملی نفتکش ایران آمادگی دارد تا مجددا فعالیت خود را در بازارهای اروپایی از سرگیرد، البته برنامه ریزی‌ها برای ورود به این بازار به گونه ای خواهد بود که به حمل نفت خام صادراتی کشور لطمه ای وارد نشود، یادآور شد: این ظرفیت همواره مورد توجه شرکت‌های نفتی بین‌المللی که قبل از تشدید تحریم ها، از مشتریان اصلی نفتکش ایران بوده اند، قرار داشته و آنها از ورود دوباره این شرکت به بازارهای اروپایی استقبال خواهند کرد.

وی درباره توان و ظرفیت شرکت ملی نفتکش ایران هم توضیح داد: ناوگان کشتی های نفتکش ایران شامل حدود ۶۰ فروند کشتی VLCC است که بیشتر آنها غول پیکر بوده و در مجموع ظرفیت حمل بیش از ۱۰۰ میلیون تن محموله نفتی را دارا هستند و هم اکنون حمل نفت خام صادراتی کشور را به مقاصد بین‌المللی را برعهده دارند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: البته با برنامههای توسعه ای پیش بینی شده، در آینده نزدیک تعداد این کشتی ها و به تبع آن ظرفیت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران افزایش می یابد تا با گشوده شدن بازارهای اروپا، بتوانیم همچون گذشته بدون هیچ کمبودی در این بازار ایفای نقش کنیم.