عملیات نظامی فلسطین علیه داعش

به گزارش افکارنیوز، گروه‌های فلسطینی در تلاش هستند تا با اجرای عملیات نظامی اردوگاه یرموک را که به تصرف داعش و عناصر مسلح جبهه النصره در آمده است، آزاد کنند.

بر اساس این گزارش، بیم آن می‌رود که گروه‌های مسلح جنایت‌هایی را علیه ۲۰هزار غیرنظامی ساکن این اردوگاه مرتکب شوند.

درگیری خشونت بار بین داعش و النصره با گردان اکناف بیت المقدس


شبکه المیادین نیز گزارش داد که درگیری های خشونت بار بین داعش و جبهه النصره با گردان اکناف بیت المقدس و دیگر گروه های مسلح در اردوگاه یرموک ادامه دارد و همزمان با پیشروی داعش به سمت خیابان لوبیا هزاران غیر نظامی در ببیلا، یلدا و بیت سحم به خیابان ها آمده و مخالفت خود را با ورود داعش به یرموک اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، داعش با پشتیبانی جبهه النصره به پیشروی خود به سمت خیابان تجاری لوبیا واقع در مرکز اردوگاه یرموک ادامه می دهد و در مقابل گروه های فلسطینی با حمایت دفاع ملی به خیابان فلسطین رسیده اند که از دید فرماندهان میدانی، پیشرفت مهمی محسوب می‌شود.

در همین رابطه ابوحازم الصغیر دبیر کل جنبش فتح الانتفاضه گفت که گروه های فلسطینی و دفاع ملی طرح پیشگیرانه ای را برای مقابله با گروه های مسلح از اعضای جبهه النصره و جنبش احرار الشام تدوین کرده اند.

همچنین عملیات کمک رسانی در محور ببیلا، یلدا و بیت سحم همزمان با فشار مردمی برای بیرون راندن افراد مسلح جبهه النصره ادامه دارد.

تظاهرات مردم غزه در حمایت از ساکنان یرموک


بیش از ۳۰۰ نفر از ساکنان غزه شب گذشته به‌نشانه همبستگی با هزاران آواره فلسطینی در اردوگاه آوارگان یرموک واقع در جنوب دمشق، تظاهرات کردند.

تظاهرات کنندگان در خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه تجمع کردند و در همین رابطه صلاح البردویل از رهبران جنبش حماس از آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی(آنروا) خواست تا برای رفع محاصره تحمیلی بر ۱۸هزار نفر از ساکنان این اردوگاه، اعمال فشار نمایند. وی جنایت‌های تشکیلات داعش را که به اسم اسلام مرتکب می‌شوند، محکوم کرد.

در رام‌الله نیز صائب عریقات مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که اطلاعات به دست آمده از یرموک حاکی از آن است که عناصر داعش تعدادی از افراد را ربوده، سر آنها را بریده و مرتکب قتل جمعی شده‌اند.

شرکت کنندگان در تحصنی در رام‌الله خواستار بی‌طرفی اردوگاه یرموک در درگیری‌های حاضر در سوریه و عقب‌نشینی افراد مسلح از این اردوگاه و نیز حمایت از غیرنظامیان ساکن این اردوگاه شدند.

داعش مناطق زیادی از اردوگاه یرموک را به تصرف خود در آورده است


برخی منابع خبری گزارش دادند که داعش بخش زیادی از اردوگاه یرموک را به تصرف خود در آورده و بیش از ۷۰ غیرنظامی و اعضای گردان‌های اکناف بیت المقدس را به قتل رسانده است.

بر اساس گزارش شبکه خبری العالم، تروریست‌ها تصاویری از سرهای بریده شده در اردوگاه یرموک را منتشر کردند و مدعی شدند آنها به‌جرم ارتداد کشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر نزدیک به مخالفان سوری گفت که داعش ۹۰ درصد از اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک را تحت سیطره خود در آورده است. این اردوگاه که در مجاورت دمشق قرار دارد تا پیش از شروع بحران در سال ۲۰۱۱ پذیرای نیم‌میلیون فلسطینی آواره از وطن بود.

سخنگوی آژانس امدادرسانی و اشتغال فلسطینی‌ها(آنروا) وابسته به سازمان ملل متحد، درباره اوضاع ساکنان این اردوگاه ابراز نگرانی کرده است.

هنیه توقف درگیری‌ها در اردوگاه یرموک سوریه را خواستار شد


اسماعیل هنیه معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این جنبش با اهتمام زیاد حوادثاردوگاه یرموک را دنبال می‌کند و خواهان بی‌طرفی این اردوگاه و فلسطینیان در درگیری‌های سوریه است.

هنیه همچنین از تمامی نهادهای مربوطه خواست تا سریعاً برای جلوگیری از ریخته شدن خون فلسطینیان در اردوگاه یرموک و توقف درگیری‌ها در آن اقدام نمایند.

در همین راستا «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس حملات علیه ساکنان اردوگاه یرموک و ریختن خون اهالی آن را محکوم کرد.

وی افزود که همه گروه‌های مسلح در اردوگاه یرموک بایستی فوراً درگیری‌ها و ریختن خون فلسطینیان را متوقف کرده و جلوی بیشتر شدن درد و رنج فلسطینیان اعم از گرسنگی، تشنگی، بیماری، بمباران و قتل گرفته شود.

الرشق همچنین از تشکیلات خودگردان و تمام گروه‌های فلسطینی خواست تا راه‌حل فوری بر اساس موضع روشن و مشخص فلسطینی جهت حمایت از آوارگان اردوگاه یرموک ارائه کنند تا به محاصره تحمیلی بر این اردوگاه پایان داده شود.

افراد مسلح داعش چهارشنبه گذشته وارد اردوگاه یرموک واقع در جنوب سوریه شدند که باعثدرگیری بین آنها و گردان‌های اکناف بیت المقدس یکی از گروه‌های معارض سوری شد و تعدادی از افراد دو طرف زخمی شدند.

اردوگاه یرموک از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های فلسطینی در داخل سوریه است که حدود ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر دمشق فاصله دارد.