دیوار کجی که به تخریب دهن کجی می‌کند

به گزارشافکارنیوز،اینجا علاءالدین؛ پاساژ موبایل ایران است. این پاساژ بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش گوشی موبایل واقع در تقاطع خیابان حافظ است و مدتی است شهرداری تیشه برداشته تا ریشه تخلفتاش را بزند ولی تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.

علاء الدین که معتقد است غول بدون رقیب موبایل در تهران است سال هاست تخلفات گوناگونی در زمینه شهرسازی انجام داده است. و همچنان با قدرت تخلف می کند. و به قول معاون شهردار تهران ۸ سال است که شهرداری به علاء الدین تذکر داده و مالک هر بار قول داده مشکل را برطرف می‌کند ولی کاری نکرد.

غروب دوشنبه ۸ دی ماه ۹۳ قرار بود ماموران شهرداری طبقه منفی ۳ و هفتم این پاساژ را به دلیل تخلفات تخریب کنند، اما با توافق این کار به تعویق افتاد؛ البته اعضای شورای شهر اجرای این حکم را قطعی عنوان کردند.

جنجال بر سر تخریب پاساژ علاءالدین زمانی آغاز شد که مالک این پاساژ علاوه بر اینکه کاربری پارکینگ در طبقه منفی ۳ را به تجاری تبدیل کرد، طبقه‌ای اضافی هم روی پاساژ ساخت. این اقدام مالک سبب شد تا اعضای شورای شهر در نامه‌ای به شهرداری آن را غیرقانونی بدانند و دستور برخورد دهند و فعلا به صورت نیم بند شهرداری با تخلفات برخورد کرده است.

در یکی از شب‌های سرد زمستان به فارس خبر دادند که یکی از خبرنگارانشان را برای بازدیدی که رئیس مرکز ارتباطات شهرداری دارند اعزام کند و از چند و چون برنامه خبری ندادند. خبرنگار اعزام شد و مشخص شد که قرار است بدون برپا کردند سر و صدا طبقه ۷ علاء الدین تخریب شود.

بعد از ساعت‌ها معطلی بالاخره چند مغازه را در روز ۱۲ دی ماه ۹۳ تخریب کردند و الباقی مغازه ها پلمب شد و اعلام کردند که بر اساس رای کمیسیون ماده ۱۰۰ باید این طبقه تخریب شود که تاکنون نشده است و هنوز معلوم نیست علت این تعلل از سوی مسئولان شهرداری تهران چیست؟

البته شنیده شده بود که حاجی علاءالدین در روز تخریب تهران نبوده و در شمال به سر می‌برد و گفته بود نمی‌توانند این کار را انجام دهند و اگر این طبقه تخریب شد من ریشم را می‌تراشم.
اخبار ضد و نقیض درباره پرونده علاءالدین در حالی ادامه دارد که به نظر می‌رسد هر کدام از دستگاه‌های مسئول برای تصمیم‌گیری در این زمینه ساز خود را می‌زنند و قرار نیست به این موضوع که با جان مردم ارتباط مسقیم دارد رسیدگی شود.

در حالی که معاون شهردار تهران از احتمال بهره‌برداری مجدد از طبقه هفتم پاساژ علاء‌الدین در صورت رعایت برخی ضوابط را رد نکرده است احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران به فارس، گفت: تخریب طبقه هفتم پاساژ علاء‌الدین قطعی است و توافقی هم وجود ندارد، چون حکم صادر شده است.

دنیامالی به تخریب پاساژ علاءالدین اشاره کرد و گفت: باید طبقه هفتم این پاساژ که به صورت غیرقانونی ساخته شده تخریب شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، تصریح کرد: قطعاً تخریب باید با یک حساب و کتابی انجام شود تا سازه آسیب نبیند و این کار ساده نیست، اما حکم باید اجرا شود و تردیدی در این کار وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرده که در صورت توافق با مالک که به صدور پایان کار منجر شود تخریب متوقف می‌شود، گفت: چنین چیزی وجود ندارد و هر توافقی دراین باره باید از قبل انجام می‌شد.

گردن‌کلفت‌ها در شهرداری حاشیه امن نخواهند داشت و اگر علاءالدین به اندازه کل بودجه شهرداری پول بدهد باز هم باید طبقه ۷ را تخریب کند. اینها بخشی از صحبت‌های محمد باقر قالیباف شهردار تهران است.

وی معتقد است که باید این طبقه تخریب شود؛ چون سلامت و ایمنی مردم قابل معامله نیست.

شهردار تهران تاکید کرد که شهروندان تهرانی مطمئن باشند هیچ برج ساز و گردن کلفتی که بخواهد با پول و رابطه قانون را زیرپا بگذارد و تخلف کند، در شهرداری حاشیه امن نخواهد داشت.
وی ادامه داد: بنده با کمک اعضای شورای شهر تهران و همکارانم در شهرداری اجازه نمی دهم ایمنی و سلامت مردم و ریه‌های تنفسی شهر با پارتی بازی و پول معامله شود. به طوری که با هرگونه تخلفات غیرمجاز ساختمانی به ویژه آن دسته از برج‌ها و مجتمع‌های اداری و تجاری که نفس شهر را گرفته‌اند و حقوق شهروندان و قانون را زیرپا گذاشته‌اند، بدون اغماض برخورد می‌کنیم.
قالیباف با بیان اینکه همکاران من هم بدانند که از هیچ خطا و تقصیری نمی‌گذرم و در این راه مماشات نمی کنم، گفت: اگر آنها نیز به تکالیف قانونی و وظایف خود در راه حفظ حریم شهر، جلوگیری و مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز و دیگر تخلفات شهری عمل نکنند، مطمئن باشند برخورد سختی در انتظارشان است؛ اگرچه مطمئن هستم اکثر کارکنان و مدیران شهری با روحیه جهادی و انگیزه خدمت رسانی به شهروندان خالصانه تلاش می‌کنند.

بعد از اینکه تخریبی در طبقه ۷ پاساژ علاء الدین که به صورت غیرقانونی ساخته شده و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند رخ نداد؛ سراغ ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر که به جد پیگیر تخریب این طبقه بود رفتیم و وی تاکید کرد حتما موضوع را پیگیری می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: فعالیت ساخت‌و ساز در این طبقه متوقف شده و تخریب از داخل صورت گرفته است متأسفانه هنوز تخریب کلی صورت نگرفته است.

به گفته قناعتی دستور قلع و قمع به دلیل مباحثفنی صادر شده و باید تمام مصالح ساختمانی از آن طبقه خارج شوند چرا که ایمنی را دچار مشکل می‌کند.

با مسئولان شهرداری تماس گرفتیم ولی موفق نشدیم با آنها در این زمینه صحبت کنیم.
بر اساس این گزارش، البته مسئولان شهری اعلام می کنند این طبقه تخریب می‌شود ولی علت تعلل چیست کسی نمی‌داند. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به فارس، گفت: بر اساس حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ طبقه منفی ۳ پاساژ علاءالدین قطعاً تخریب می‌شود و استفاده غیر از پارکینگ ممنوع است.

وی ادامه داد: ‌ آنچه که قانون مشخص کرده است باید اجرایی شود. استفاده از پارکینگ به هیچ دلیلی نباید تبدیل به استفاده تجاری و یا حذف شود.
به گفته چمران در طبقه بالای پاساژ علاءالدین نیز اضافه اشلوب ممنوع است و شهرداری بخشنامه‌ای نیز در این خصوص صادر و بر ممنوعیت این کار تأکید داشته است. حتی اگر مهندس ناظر نیز اعلام کند این کار ایرادی ندارد ولی این ساختمان چند سال پیش ساخته شده است و از آن زمان تا حالا ضرایب ساختمانی مجدد باید محاسبه شود.

چمران یادآور شد: در کمیسیون ماده ۱۰۰ تخریب طبقه منفی ۳ پاساژ علاءالدین رأی آورده است و آنچه که این کمیسیون مصوب کرده است باید اجرایی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: از نیروی انتظامی نیز باید در تخریب طبقه منفی ۳ پاساژ علاءالدین کمک گرفت و کارکنان شهرداری به تنهایی از عهده این کار برنمی‌آیند.

وی گفت: توصیه و تأکید اعضای شورای شهر این است که باید این قسمت از پاساژ علاءالدین بر اساس حکم ماده ۱۰۰ تخریب شود.

بعد از اینکه برنامه تخریب نمادین انجام شد معاون شهرسازی شهرداری تهران در آن زمان صحبت های کرد و گفت امکان توافق در صورت رفع مشکلات وجود دارد و اگر چند وقت دیگر آمدید از من سوال کردید چرا تخریب نشده شاید ما توافق کنیم احتمالا این توافق انجام شده که این ساختمان با داشتن رای کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر تخریب همچنان پابرجاست.