به گزارشافکارنیوز،علی اکبر شعبانپور در تشریح مهمترین برنامه‌های توسعه پارس جنوبی در سال ۹۴، گفت: برای سال جدید هم اولویت هایی به منظور توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی در شرکت ملی نفت ایران تدوین و عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه کسب درآمد و محدودیت های مالی از مهمترین عوامل اولویت بندی فازهای پارس جنوبی در سال ۹۴ است، تصریح کرد: منابع مالی اختصاص یافته به پارس جنوبی در فازهایی که زودتر به تولید و درآمد می رسند صرف خواهد شد، اما این به معنای چشم پوشی از سایر فازهای این میدان مشترک گازی نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه بنا به دستور ویژه بیژن زنگنه وزیر نفت تمرکز بر بخش دریایی همه ی فازهای پارس جنوبی است، بیان کرد: تکمیل طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی از برنامه های مهم در نیمه نخست سال ۹۴ خواهد بود.

شعبانپور با بیان اینکه تا با تکمیل واحدهای جانبی این فاز همچون واحد تولید اتان، LPG و همچنین تکمیل عملیات اسیدکاری در بخش حفاری فاز ۱۶ و اتمام حفاری سه حلقه چاه باقی مانده از فاز ۱۵ پارس جنوبی، تاکید کرد: پیش بینی می شود امسال به ظرفیت کامل برداشت ۵۶ میلیون متر مکعب گاز در بخش دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی برسیم.

وی با اشاره به تکمیل و بهره برداری از واحد گوگردسازی این فاز در خرداد سال جاری تبیین کرد: تا مهرماه تمامی بخش های جانبی باقی مانده را تکمیل و فاز ۱۶ و ۱۵ پارس جنوبی به بهره بردار تحویل داده خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر دو سکوی دریایی فاز ۱۸ و ۱۷ پارس جنوبی تکمیل شده و همچنین دو ردیف شیرین سازی این فازها نیز با استفاده از گاز فازهای ۶ تا ۸ در حال بهره برداری است، افزود: بخشی از گاز فازهای ۱۸ و ۱۷ از سکوی دریایی این فازها و بخشی نیز از فازهای ۶ تا ۸ تامین می شود.

وی ادامه داد: با توجه به نامشخص بودن وضعیت تکمیل سکوی فاز ۱۷ و آمادگی سایر بخش های این فاز، طبق مجوز وزیر نفت و ابلاغیه ای که به پیمانکار اعلام شده، قرار است با تکمیل و راه اندازی از سکوهای C۱۴ و D۱۴ با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز، این فاز نیز وارد مدار شده و به ظرفیت کامل برسد.

شعبانپور در ادامه، فاز ۱۹ را یکی از فازهای اولویت دار پارس جنوبی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر تمرکز بر روی دو سکوی دریایی این فاز است و با توجه به اینکه عملیات حفاری و لوله گذاری به اتمام رسیده، یک فاز این طرح با برداشت گاز از سکوی دریایی آن و فاز دیگر نیز با استفاده از گاز فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی وارد مدار می شود.

وی تامین منابع مالی را از عوامل مهم تکمیل فازهای پارس جنوبی به ویژه فاز ۱۹ پارس جنوبی برشمرد و خاطرنشان کرد: بخشی از کالاهای مورد نیاز پارس جنوبی آماده انتقال و بخشی نیز در گمرک قرار دارد که در صورت پرداخت بدهی سازندگان مربوطه، این کالاها ترخیص و به موقعیت خود منتقل می شوند.