چه ترکیب تخصصی در رأس کمیته امداد امام(ره) قرار گرفتند؟

به گزارش افکارنیوز، رهبر معظم انقلاب، اصلاحات اساسنامه کمیته امداد را تایید کردند و ترکیب جدیدی را برای این نهاد حمایتی انتصاب کردند.

اعضای جدید هیات امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) نشان می دهد که افرادی با سوابق اجرایی - عملیاتی - مالی(فتاح)، فقهی(کارزرونی) - پزشکی(دستجردی)، قضایی(بختیاری)، بین الملل - اقتصادی(برقعی) فرهنگی - امدادی(ترقی)، اقتصادی - امدادی(انواری) در راس این نهاد حمایتی قرار گرفته اند تا کارامدی بیش از گذشته این نهاد به محرومین و مستضعفین را شاهد باشیم.

در ادامه متن کامل حکم مقام معظم رهبری و بخشی از سوابق اعضای جدید هیات امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) و رئیس این نهاد حمایتی می آید:

متن کامل حکم مقام معظم رهبری

بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به تغییراتی که در اساسنامه کمیته امداد امام خمینی(ره) صورت گرفته است؛ حضرات آقایان حجت‌الاسلام حاج شیخ محسن کازرونی، مهندس پرویز فتاح، حسین انواری، حمیدرضا ترقی، سید مرتضی بختیاری، مهندس سید منصور برقعی و خانم دکتر مرضیه وحیددستجردی را به‌عنوان اعضای هیأت امنا و جناب آقای مهندس پرویز فتاح را به‌عنوان رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) منصوب می‌کنم.

رجاء واثق دارم مجموعه فوق و رئیس محترم این نهاد انقلابی با استعانت از پروردگار متعال و بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند موجود، در تحقق هدف نورانی این تشکیلات الهی که همانا توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تأمین خوداتکایی نیازمندان و محرومان و تقویت و رشد ایمانی و اعتقادی آنان با ارائه‌ی خدمات اجتماعی، حمایتی، فرهنگی و معیشتی می‌باشد، گام‌های اساسی و تکمیلی بردارند.

بی‌شک مسئولین سابق کمیته امداد امام خمینی(ره) و در رأس آنها جناب آقای عسگراولادی رحمة‌الله‌علیه و در سال‌های اخیر اعضای شورای مرکزی و جناب آقای انواری زحمات با ارزشی را در شکل‌گیری این نهاد مؤثر و موفق در مبارزه با فقر و محرومیت کشیده‌اند که ضمن تقدیر از تلاش‌های مخلصانه‌ی آنان، برای همه‌ی آنها اجر و پاداش الهی را مسألت دارم. گرچه تکیه اصلی کمیته امداد امام خمینی(ره) بر کمک‌های کمّی و کیفی مردم عزیز کشورمان باید باشد، اما ایفای نقش توسط دولت و مجلس و دستگاه قضایی در پشتیبانی‌های همه‌جانبه از این نهاد انقلابی در جهت انجام مأموریت‌های مقدس آن، امری انکارناپذیر است. مزید توفیقات همه آقایان را از خداوند متعال خواستارم.

سید علی خامنه‌ای
۱۶ فروردین ۱۳۹۴



سوابق:

سید پرویز فتاح قره‌باغی
رئیس کمیته امداد امام خمینی
وزیر نیرو دولت نهم
کارشناسی ارشد صنایع(گرایش سیستم‌ها) از دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مدیر عامل بنیاد تعاون
عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین(ع)
معاون تحصیلات تکمیلی و عضو شورای دانشگاه امام حسین(ع) ۷۵-۷۴
عضو هیئت‌مدیره شرکت مهندسی سپاسد به مدت ۱۱ سال


محسن کازرونی
فقیه، نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی متولد کازرون که امام جمعه سابق کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز بود. وی عضو مجلس خبرگان رهبری است، و در حال حاضر به تدریس دروس خارج فقه و اصول در مدرسه مروی تهران اشتغال دارد



حمیدرضا ترقی
نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی
دو دوره عضو هیات امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با حکم رهبر معظم انقلاب
دبیر شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره)
معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره)
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان خراسان

مرتضی بختیاری
معاون دادستان کل کشور
وزیر دادگستری
استاندار اصفهان
مدیر کل دادگستری استان خراسان و فارس
رییس سازمان زندان‌ها


مرضیه وحید دستجردی

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی
نماینده دوره‌های ۴ و ۵ مجلس شورای اسلامی
مدیر سابق روابط دانشگاهی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو هیئت علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه تهران

سید امیر منصور برقعی
سفیر ایران در توکیو
معاون نظارت راهبردی و برنامه ریزی رئیس جمهور
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه
قائم مقام وزارت امور خارجه

حسین انواری
سرپرست سابق کمیته امداد امام خمینی(ره) فرماندار کاشان
مدیریت کل نظارت و ارزشیابی و پیگیریهای وزارت کشور.
معاون اداری و مالی وزارت کشور
معاون هماهنگی و امور مجلس وزارت مسکن و شهرسازی و قائم مقام وزیر مسکن و شهرسازی در امور شرکتهای تحت پوشش.
معاون امور مجلس کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)
عضویت در شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره)

سابقه شکل گیری کمیته امداد امام خمینی(ره)
سابقه شکل گیری و پی ریزی تشکیلات کمیته امداد امام خمینی(ره) به سالهای قبل از پیروزی انقلاب و حدوداً سال ۱۳۴۲ برمیگردد که تعدادی از انقلابیون اول نهضت اسلامی که در زمره ‌همراهان و همرزمان حضرت امام خمینی(ره‌) قرار داشتند و بعضاً مسئولین فعلی این نهاد میباشند، از طرف معظم له مأموریت رسیدگی به‌خانواده زندانیان سیاسی، نیازمندان مبارزین را بعهده داشتند.

اقدامات حمایتی و امدادی این بزرگان خصوصاً در زمان اوجگیری انقلاب اسلامی یعنی سالهای ۵۶ و ۵۷ که مبارزات امت مسلمان به اوج خود رسید و اعتصاب و تحصن همه جا را فرا گرفت‌، با حمایت گسترده و فراگیر از اعتصابیون و خانواده زندانیان سیاسی و نیازمندان جامعه سیر صعودی یافت.

با پيروزي انقـلاب شكوهمند اسلامي و آغـاز فعاليت مجـدد بخشهاي اداري، اقتصادي و فرهنگي كشور، لـزوم حـمايت از نيازمندان در صـدر برنامههاي نظام قرار گرفت و دقيقاً ۲۲ روز پس از پيروزي انقلاب اسلامي و بعنوان دومين نهاد انقلابي در تاريخ ۱۴ اسفند ماه ۱۳۵۷، كميته امداد امام، با صدور حكم پرخير و بركت و تاريخي حضرت امام خميني(ره) براي مدت نامحدود، بمنظور تحقق بخشيدن به اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي ايران و ولايت فقيه در حمايت و امداد محرومان و مستضعفان و خودكفا كردن آنان، تأسيس گرديد.