تبانی مسوولان دولتی و شهرداری در پدیده زمین خواری

گروه اجتماعی -عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای گفت: بیشتر پرونده های ساخت و ساخت غیر مجاز کشور در تهران تشکیل می شود.

به گزارشافکارنیوز،ابوالفضل قناعتی با بیان این مطلب اظهار داشت: در کشور حدود ۲۰ هزار پرونده ساخت و ساز غیر مجاز در کمیسیون ماده ۱۰۰تشکیل می شود که بیشتر آنها متعلق به پایتخت است.

وی افزود: متاسفانه در شهرداری ها کمیسیون توافقات که غیر قانونی است، تشکیل شده و آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ در آنجا تغییر یافته و میان طرفین درگیر در پرونده توافقاتی صورت می گیرد در حالی که آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ حتما باید اجرا شوند و شهرداری های مناطق حق ندارند در آراء تغییری ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: در کمیسیون ماده ۱۰۰ نمایندگانی از وزارت دادگستری، کشور و شورای شهر حضور دارند و آراء را با دقت نظر و بررسی همه جانبه پرونده ها صادر می کنند بنابراین احکام آنها حتما باید اجرایی شود اما متاسفانه شاهد بروز تخلفاتی در اجرای این آراء هستیم که نشان دهنده سهل انگاری شهرداری پایتخت و سازمان نظام مهندسی است.

وی درباره پدیده زمین خواری که چندی است گریبان اراضی شمال و شرق تهران را گرفته، بیان کرد: زمین خواری و کوه خواری از جمله مشکلات و دغدغه هایی که است رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن واکنش نشان داده اند و متاسفانه اکنون شاهد این مساله در ارتفاعات شمال تهران و مناطق خوش آب و هوای شرق پایتخت هستیم.

قناعتی تاکید کرد: حریم تهران مشخص است و شهرداری باید نسبت به حفظ این حریم و همچنین اجرای کامل طرح تفضیلی نظارت کافی و جامع داشته باشد و اجازه ساخت و سازهای غیر مجاز در این محدوده ها را ندهد.

وی ادامه داد: خوشبختانه از نظر قانون با کمبود و خلاء مواجه نیستیم بلکه مشکل در وجود تبانی میان مسوولان و نبود نظارت کافی است.

وی گفت: شهرداری و شورای شهر بر اساس وظیفه ذاتی خود باید بر این گونه موارد نظارت داشته باشند اما متاسفانه شاهد کاستی هایی هستیم.

وی اظهار داشت: بارها دیده و شنیده ایم که عده ای مسوولان در بخش دولتی و همچنین شهرداری با سودجویان تبانی کرده و راه را برای بروز تخلف باز گذاشته اند.
وی توضیح داد: با مشاهده تغییرات فیزیکی در این محدوده ها به راحتی می توان تغییرات فیزیکی را مشاهده کرد.

این عضو شورای شهر عنوان کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب لازم است شهرداری، سازمان نظام مهندسی و شورای شهر نقش نظارتی خود در این حوزه را بیشتر کرده و نسبت به آن حساسیت و دقت نظر بیشتری به خرج دهند.

قناعتی نشان کرد: حتم بدانید در سال ۹۴ با جدیت بیشتری این مساله را دنبال خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم تخلفی در این حوزه صورت گیرد.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای گفت: اگر بخواهیم عملکرد شهرداری تهران در سال ۹۳ را منصفانه اریابی کنم از ۲۰نمره به آن ۱۶ می دهم.

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: شهرداری تهران در سال گذشته دارای نقاط ضف فراوانی در بخش ساخت و سازهای غیر مجاز و خارج از ضوابط، رعایت نشدن طرح تفضیلی، عایت نشدن قوانین و ضوابط شهرسازی و نظام مهندسی، ساخت و سازهای غیر مجاز در ارتفاعات شمال تهران و شرق پایتخت، بی توجهی به حفظ و نگهداری باغ ها و فاضهای سبز شهری در برخی نقاط و… بود.

وی تصریح کرد: البته لازم است از عملکرد شهرداری در زمینه توسعه و گسترش حمل و نقل ریلی با وجود محدودیت امکانات و منابع مالی نیز تشکر کنم.

وی ادامه داد: عملکرد شهرداری در بخش های جمع آوری پسماند و تفکیک زباله ها، نظافت معابر و خیابان ها، فضای سبز، درختکاری و کارها و خدمات فرهنگی و رفاهی نیز قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: البته همان طور که ذکر شد شهرداری تا دریافت نمره کامل هنوز فاصله دارد و باید در سال جاری برنامه ریزی های مناسبی انجام دهد.

قناعتی گفت: شهرداری برای انجام ۱۰۰درصدی تعهدات خود نیازمند حمایت از جانب دولت است که متاسفانه در چند سال گذشته و با وجود مشکلات فراوان پایتخت در زمینه آلودگی هوا و …این کار انجام نشده است.

وی افزود: توسعه حمل و نقل عمومی و حمایت دولت از شهرداری در این بخش بسیار مهم و تاثیر گذار است بنابراین از دولت می خواهیم که در سال ۹۴ به تعهدات خود در حوزه توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی عمل کرده و مطالبات شهرداری را بپردازد زیرا با این کار در حقیقت سهم شهروندان را پرداخت کرده است.

قناعتی همچنین درباره نمره عملکرد شورای شهر در سال ۹۳ اظهار داشت: از ۲۰نمره به عملکرد شورای شهر ۹ می دهم.

وی توضیح داد: متاسفانه شورای شهر در زمینه نظارت دارای نقاط ضعف فراوانی است و نتوانسته در این بخش موفق عمل کند بنابراین نمره قابل قبولی هم دریافت نمی کند.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم در سال جاری بتوانیم این ضعف را برطرف کرده و با نظارت کامل و همه جانبه زمینه های اجرای ۱۰۰درصدی قوانین و ضوابط را فراهم سازیم.