عربستان توانایی اداره اماکن مقدس مسلمانان را ندارد
گروه اجتماعی

- عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ۸۰نفر از نمایندگان مجلس در نامه ای که تحویل هیات رییسه داده اند خواستار توقف حج عمره تا تغییر رفتار دولت عربستان و به سرانجام رسیدن ماجرای هتک حرمت دو نوجوان ایرانی شدند.

به گزارشافکارنیوز،احمد شوهانی با بیان این مطلب اظهار داشت: تمام نمایندگان مجلس از شنیدن خبر اقدام شنیع، غیر انسانی و غیر دیپلماتیک پلیس جده در قبال در نوجوان ایرانی بسیار نارحت شدند.

وی تاکید کرد: این اقدام بسیار غیر اخلاقی بوده و حرمت تمام ایرانیان زیر سوال رفته است.
وی افزود: هر سال تعداد فراوانی از ایرانیان به عربستان سفر می کنند که از قبال آنها درآمدهای ارزی سرشاری به این کشور سرازیر می شود در حالی که بارها شاهد توهین دولت و مقامات عربستان نسبت به حجاج ایرانی بوده ایم.

وی عنوان کرد: متاسفانه این بار مساله هتک حرمت در میان است و دولت به هیچ عنوان نباید از کنار آن به راحتی گذر کند.

شوهانی بیان کرد: نمایندگان مجلس چند روزی است از این ماجرا با خبر شده و بسیار ناراحت هستند و انتظار می رفت وزارت امور خارجه کشورمان بسیار محکم تر در این ماجرا ورود کرده و موضع گیری کند زیرا بررسی ها نشان می دهد وزارت خارجه در مورد این مساله دیر واکنش نشان داده است.

وی توضیح داد: قرار است هفته آینده(یک شنبه یا سه شنبه) جلسه ای با حضور مسوولان وزارت اطلاعات و سازمان حج و زیارت و … در کمیسیون امنیت ملی تشکیل و این مساله تاسف بار بررسی شود.

وی تاکید کرد: دولت عربستان بارها ثابت کرده توانایی اداره اماکن مقدس مسلمانان را ندارد و متاسفانه همواره با وجود درآمد سرشاری که از قبال سفر حج واجب و عمره حجاج ایرانی نصیب این کشور می شود، علیه کشورمان موضعگیری می کند.
عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس خاطر نشان کرد: حج عمره جزو مستحبات است و با توجه به این شرایط و تا زمانی که دولت عربستان موضع خود را تغییر نداده باید از اعزام حجاج به حج عمره جلوگیری کرد.

وی توضیح داد: در مرحله نخست مدیر کاروان نباید اجازه می داد این دو نوجوان به تنهایی با پلیس صحبت کنند و پس از آن مسوولان سازمان حج و زیارت باید پاسخگو باشند زیرا در وهله نخست این مسوولان منکر رخ دادن هتک حرمت به دو نوجوان شدند اما هنگامی که با مستندات و فیلم ها و … مواجه شدند، قبول کردند اما اقدام آنها بسیار دیرهنگام بود.

وی همچنین از ارسال نامه ای به رییس جمهور برای پیگیری این ماجرا خبر داد و گفت: مجلس به شدت از وقوع این اتفاق ناراحت است و رییس جمهور و مسوولان باید از دولت عربستان نسبت به این اتفاق و مجازات عاملان آن پیگیر باشند.

شوهانی توضیح داد: بر اساس اطلاعات وزارت امور خارجه اکنون دو پلیسی که این کار را انجام داده اند در بازداشت به سر م یبرند اما بر اساس اطلاعات بدست آمده از منابع غیر رسمی این دو نفر آزاد هستند و قرار نیست هیچ مجازاتی برای آنها اعمال شود.

وی در پایاین خاطر نشان کرد: واقعا نمی دانیم اکنون کدام خبرها صحیح است البته با توجه به موضعگیری های دائمی عربستان علیه کشورمان بسیار بعید به نظر می رسد مجازاتی برای این افراد خاطی در نظر گرفته شود.