کشف شی‌ء ۸۰۰ ساله در آرامگاه فردوسی

به گزارشافکارنیوز،حسین عباس زاده، سرپرست هیأت گمانه زنی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی این خبر را اعلام و تصریح کرد: این طرح با هدف بررسی علمی و باستان‌شناسی و لایه‌نگاری این منطقه انجام و پس از گمانه‌زنی لایه‌های تاریخی و رسیدن به آثار معماری و اشیای تاریخی کار متوقف شد.

وی با بیان اینکه در این طرح ۱۷گمانه ایجاد شد و در اغلب گمانه ها تا عمق ۳/۵متری پیش رفتیم تصریح کرد: به جز یکی دو مورد که به زباله برخوردیم طبق برنامه در گمانه‌هایی که به آثار تاریخی نرسیدیم تا خاک بکر پیش رفتیم.

سرپرست هیأت گمانه زنی با بیان اینکه با اتمام طرح گمانه‌زنی به هدف اولیه که یافتن لایه‌های تاریخی در محوطه بود رسیدیم و برایمان ثابت شد که در این منطقه آثار تاریخی وجود دارد خاطرنشان کرد: در تمامی گمانه‌های ایجاد شده آثار و بقایای حضور انسان به چشم می‌خورد و در برخی از گمانه‌ها هم آثار معماری و اشیای سفالی مشاهده شد.

وی عمده‌ترین شی تاریخی حاصل از این طرح را پیه‌سوز سفالی دارای لعاب فیروزه ای متعلق به قرون ششم و هفتم هجری قمری اعلام کرد. در بخش معماری نیز بقایای دیوار و کف‌پوش آجری مهمترین یافته گروه بود.

این باستان‌شناس در پایان یادآورشد: برای ادامه کار و انجام کاوش دراین محوطه تاریخی، گمانه‌ها باید وسیع‌تر شوند.

انتهای پیام /

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری تسنیم در وب منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد
کلید را به سمت راست بکشید