زنان ظرفیت بالایی در حفاظت از محیط زیست دارند

به گزارشافکارنیوز،معصومه ابتکار در مراسم بزرگداشت روز زن و مادر که در کاخ سعدآباد برگزار شده بود، با تاکید بر نقش زنان در حفاظت از محیط زیست گفت: زنان در منزل و جامعه می توانند نقش بسیار مهمی در راستای حفاظت از محیط زیست ایفا کنند.

وی با بیان این که دولت تدبیر و امید فرصت مناسبی را برای حضور زنان و توانمندسازی آنها درعرصه‌های مختلف فراهم کرده است، اظهارکرد: از یک سال و نیم گذشته تاکنون سازمان های مردم نهاد در کشور رشد زیادی کرده اند که بخش زیادی از فعالیت آن‌ها مربوط به زنان است.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت امور زنان ریاست جمهوری تصریح کرد: حضور زنان در جامعه و حفاظت از محیط زیست یکی از موصوعات مهمی بود که در این تفاهمنامه قرار داشت.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به استفاده از ظرفیت زنان در نجات دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: با استفاده از تعاملات بین المللی پروژه ای با هماهنگی یونسکو در حوزه آبریز دریاچه ارومیه در حال انجام است که زنان در آن حضور پررنگی دارند.

وی با بیان این که روز زن همزمان با ولادت فاطمه زهرا(س) در روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی توسط امام خمینی نامگذاری شد، گفت: اینکه الگوی رفتاری حضرت فاطمه به عنوان دستور کار برای حرکت سیاسی و اجتماعی در ایران و در بعد جهانی مورد توجه یک شخصیت معنوی قرار گیرد بسیار مهم و از دستاوردهای انقلاب است.

ابتکار در خصوص مشکلات زنان در دنیا گفت: جامعه جهانی به دنبال یافتن راهکارهای علمی و اجرایی برای زنان و همچنین تعریف الگوهایی که بتواند برای انسان نمونه باشد و بر اساس آن بتوان برای جامعه جهانی برنامه ریزی کرد، است که به نظر می رسد ایران در این مسیر اقدامات موثری را انجام داده است.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه پرداختن به بهبود وضعیت زنان و الگوسازی در زمینه جایگاه زنان در حفاظت از محیط زیست یکی از اولویت‌های ملی و جهانی است، گفت: به دلیل هم افزایی که زنان برای بهبود وضعیت محیط زیست دارند نیازمند توجه خاص و برنامه ریزی اصولی در جامعه جهانی هستند.

همچنین در ادامه این مراسم نمایشگاه آثار هنری بانوان معاصر ایران شامل نقاشی های لاکی و روغنی، تذهیب گل و مرغ سازی با امضای زهرا کرمی و دیگر هنرمندان این عرصه در موزه خط و کتابت میرعماد نیز افتتاح شد.

همچنین بیش از ۲۰ اثر مختلف نگارگران زن ایران با موضوع و محتوای مقام زن و مضامین مذهبی، فرهنگی و هنری با همکاری استاد محمدباقر آقامیری رئیس انجمن نگارگران ایران در موزه هنرهای زیبا به نمایش در خواهد آمد. علاوه بر آن ، آثار موزه ای بخشی از دستاوردهای هنری بانوان شاغل در کاخ سعدآباد شامل آثار هنرهای سنتی و صنایع دستی در نگارخانه سعدآباد تا ۳۰ فروردین در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.