تخریب شهرباستانی نمرودتوسط داعش + تصاویر
به گزارشافکارنیوز، این تصاویر ویدیویی تخریب شهر باستانی نمرود آشوریها در شمال عراق را پیش از بمب گذاری و انفجار کامل آن نشان می دهد، شهری که قدمت آن به قرن سیزدهم پیش از میلاد بازمی گردد.

این تصاویر تخریب آثار باستانی این شهر به دست داعش را در اواسط اسفند ماه سال ۱۳۹۳(ماه مارس سال جاری میلادی) تایید می کند. اقدامی که به دنبال درز اخبار این رویداد، سازمان یونسکو آن را جنایت جنگی خواند.

این نوار عناصر داعش را در حالی که چکش و ابزار سنگینی برای تخریب لوح های سنگی ضخیم در دست دارند، نشان می دهد و درپایان نیز انفجار بزرگی رخ می دهد که شهر باستانی نمرود با خاک یکسان می شود.

مقام های عراقی پنجم مارس اعلام کردند که گروه تروریستی داعش که بر مساحت گسترده ای از شمال و غرب کشور تسلط یافته، این شهر باستانی واقع در ساحل رود دجله و ۳۰ کیلومتری جنوب موصل و اولین منطقه ای که عناصر مسلح در حملات گسترده خود در ژوئن بر آن تسلط یافته اند، را زیرو رو کرده اند.

این نوار ویدئویی ۷ دقیقه ای که داعش آن را در اینترنت منتشر کرده است، عناصر این گروه را نشان می دهد که با پتک و دریل و آهن بر و بلدوزر، برای تخریب لوح های باستانی ضخیم و دیواره های سنگی استفاده می کنند.

بخشی از این ویدئو نیز دیگر عناصر گروه را نشان می دهد در حالی که بشکه هایی پر از آهن و پودری خاکستری رنگ که احتمالا ماده منفجره است را در اتاقی که دیوارهایش را سراسر تابلوهای الهه های آشوری پوشانده، پرمی کنند.

در پایان نیز چندین بشکه به صف شده کنار یکدیگر و متصل به هم را نشان می دهد و سپس انفجار گسترده ای که به پرتاب مقادیر زیادی خاکستر و تخریب کامل این شهر باستانی منجر می شود.

یکی از عناصر این گروه تروریستی در بخش پایانی نوار ویدئویی می گوید: هر زمان که بر قسمتی تسلط یافتیم، آثار شرک را از آنجا پاک کردیم.

پیش از این نیز گروه تروریستی داعش، چندین آثار باستانی شمال عراق را تخریب کرده بودند.

باستان شناسان معتقدند این گروه که بر مساحتهایی از سوریه و عراق تسلط یافته اند؛ با قاچاق آثار باستانی و فروش آن نیازهای مالی خود را تامین می کنند و آثار باستانی بزرگ و سنگینی که توانایی انتقال آن را ندارند، تخریب می کنند.
شهر نمرود مروارید تمدن آشوری و گنجینه ای است که ازمهم ترین اکتشافات باستانی قرن بیستم به شمار می رود.

این شهر از برجسته ترین مناطق باستانی عراق است و در لیست نامزدی درج درفهرست سازمان علمی فرهنگی تربیتی سازمان ملل متحد " یونسکو " قرار دارد.

باستان شناسان سال ۱۸۲۰ از این شهر نام بردند و دهه های بعد عملیات کشف و حفاری از سوی دانشمندان خارجی آغاز شد.

این شهر سال ۲۰۰۳ همزمان با حمله آمریکا به عراق در معرض چپاول قرار گرفت.

اعلام تخریب این شهر ابتدای ماه مارس یعنی چند روز پس از انتشارویدئوی تخریب آثار باستانی و مجسمه های شهر موصل توسط رسانه ها صورت گرفت.

گروه تروریستی داعش هفته گذشته نیز نوار دیگری از اقدامات عناصر خود مبنی بر تخریب شهر باستانی الحضر واقع در شمال عراق که در لیست آثار باستانی بین المللی است، منتشر کرد.

عملیات تخریب آثار باستانی موجب نگرانی و وحشت باستان شناسانی شد که این اقدامات را به تخریب دو مجسمه غول پیکر بودا در منطقه بامیان افغانستان توسط طالبان در سال ۲۰۰۱ شبیه دانستند. اقدام آنان نیز آن زمان موجی از خشم را در میان جهانیان ایجاد کرد.

درنوار پخش شده در روز شنبه، یکی ازعناصر داعش به پوشش رسانه ای و انتقاداتی که عملیات تخریب آثار باستانی به دنبال داشت، پرداخته و آن را هیجان زودگذر دانست.

چندین سازمان که برجسته ترین آن یونسکو بود خواهان بسیج بین المللی و تلاش برای نجات آثار باستانی باقی مانده درشمال عراق شدند اما از آن جائی که بیشتر این آثار در مناطق تحت سیطره این گروه است، حفاظت آثار باقی مانده تقریبا محال است.

" ایرینا بوکووا " مدیرکل سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد " یونسکو " ماه گذشته تخریب آثار شهر نمرود را جنایت جنگی دانست که در چارچوب تخریب عمدی میراثفرهنگی به شمار می رود.
بوکووا، ۲۸ مارس در سفر به بغداد خواستار حمایت از مناطق باستانی عراق شد.

یکی از عناصر داعش در این نوار جدید، بر ادامه عملیات تخریب و از بین بردن آنچه آن را نشانه های شرک نامید، تاکید کرد.

گروه تروریستی داعش در ماه های گذشته نیز عکس ها و نوارهایی از تخریب شمار زیادی از مزارها و ضریح بزرگان در عراق و هم چنین در آوردن صلیب و خرد کردن تمثال های مذهبی در چندین کلیسا در شمال کشور عراق منتشر کرده بود.

چاپ نسخه با عکس