کی روش: نگران انقراض خودم هستم

به گزارش افکارنیوز، بخش‌های تازه افشاگری‌های کروش در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرورزشی بود. زمانی که او در مورد سرپرست سابق تیم ‌ملی، نامی از او نبرد، حرف‌هایی زد که برای اولین بار به گوش می‌رسید.


کروش در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت سرپرست تیم ‌ملی گفت: فدراسیون فوتبال این حق را دارد که هر شخصی که قادر است به ما کمک کند را به عنوان سرپرست بگذارد اما مسئله‌ای که نمی‌توانم با آن کنار بیایم این است که این شخص به عنوان سرپرست تیم ‌ملی انسان توانمندی باشد. ما در اینجا کسی را داریم که می‌خواهد فقط ادای سرپرست را دربیاورد. بگذارید یک مثال برای شما بیاورم. بازی اول مقدماتی برابر ازبکستان. ما در یک روز بلیت داشتیم، ویزایمان برای روز بعدش بود و جالب‌تر از همه اینکه هتل برای روز بعد. ما به تاشکند رفتیم و متوجه شدیم ویزا نداریم. پس از اینکه مشکل را در فرودگاه حل کردیم به هتل رسیدیم اما تازه متوجه شدیم هتل برای دو روز دیگر رزرو شده است. در این شرایط بازیکنان ما ۴۸ ساعت نخوابیده بودند.

من سرپرستی نمی‌خواهم که با پول فدراسیون دوستانش را به سفرهای خارجی بیاورد. وقتی زمان پرداخت پاداش و پول توجیبی می‌شود آن وقت می‌بینیم پولی در بساط نیست چراکه سرپرست پول‌ها را با دوستانش خرج کرده است و پولی برای کادر فنی و بازیکنان نمی‌ماند. ما برای بازی با اندونزی محتاج کفش‌هایی بودیم که مخصوص هوای بارانی بود اما سرپرست این کار را نکرد چون پول را با دوستانش خرج کرده بود. آن سرپرست لیدرها را دعوت کرده بود تا به ورزشگاه بیایند و مدام اسم ایشان را فریاد بزنند. یک مثال دیگر‌؛ در بحرین بازیکنان تیم‌ ملی دو ساعت معطل شدند چراکه سرپرست تیم‌ ملی گفته بود ما باید ۴۳ پاسپورت تحویل بدهیم اما فقط ۴۲ پاسپورت تحویل داده شد. وقتی پس از دو ساعت معطلی مقامات فرودگاه بحرین افراد تیم‌ ملی را شمردند متوجه شدند که ما ۴۲ نفر هستیم نه ۴۳ نفر. این سرپرست مردم پرتغال را دزدان دریایی می‌داند و مهمتر از آن کسانی که به فوتبال خدمت می‌کنند از نظر ایشان خائن هستند. بگذارید من شفاف بگویم. من دیگر نمی‌توانم با چنین افرادی به عنوان سرپرست کار کنم. افرادی که پرونده کاری دژاگه و قوچان‌نژاد برای حضور در تیم ‌ملی را بایکوت کرده بودند. اگر پیگیری‌های من نبود این دو بازیکن هنوز برای ایران نمی‌توانستند بازی کنند. من دیگر نمی‌توانم با سرپرست‌هایی کار کنم که پس از پنج هفته فعالیت در فوتبال به من می‌گویند حداقل استانداردهای ما را ندارید. بگذارید در انتها شفاف بگویم. اگر تعهد باشد و تنها وعده و وعید ندهند ما کارمان را پیش می‌بریم و در غیر این صورت نمی‌شود. ما باید برای پست سرپرستی به دنبال افرادی باشیم که دنبال عکس انداختن نباشند و برای آنها منافع ملی و تیم ‌ملی ایران اهمیت داشته باشد نه تنها منافع شخصی آنها.

از لابه‌لای صحبت‌های کروش در مصاحبه خبری
در جلسه ۲۹ اسفند به یک توافق دوستانه و جنتلمن‌گونه رسیدیم و به نوعی توافق کردیم که همکاری من با تیم ‌ملی خاتمه پیدا کند. تصمیمی که برخلاف خواسته و اراده من و کفاشیان بود. پس از آن اتفاقی در فرودگاه رخ داد و طی آن گذرنامه من گرفته شد. این اتفاق تردیدی را که در جدایی من وجود داشت، به یقین تبدیل کرد و نشان داد مشکلات موجود بین ما چقدر عمیق است. بعد از آن قول دادند پس از بازگشت تیم‌ ملی از اروپا دیگر چنین مشکلی برای من پیش نخواهد آمد اما بار دیگر می‌خواستند گذرنامه مرا در فرودگاه بگیرند، اتفاقی که در بازگشت تیم ‌ملی از اردوی اروپا رخ داد.

فکر می‌کردم امروز(دیروز) با آمدن من به جلسه راه‌ حل‌ها برای طی کردن مسیری موفقیت‌آمیز تا جام ‌جهانی‌ در دست کفاشیان است که این‌طور نبود. متأسفانه بعد از اتمام جلسه هیچ راه‌‌حلی به من ارائه نشد و حتی یک راه‌‌حل که در جلسه ۲۹ اسفند در مورد حل مشکلات صحبت کرده بودم، به من ارائه ندادند. به همین منظور باید بگویم با شرایط فعلی فدراسیون و مشکلات مالی، اداری و مدیریتی که این فدراسیون دارد، قادر نیستیم به راه موفقیت‌آمیزمان ادامه دهیم.

پس از چهار سال برگزاری اردو و بازی‌های متعدد هنوز نمی‌دانیم مخارج هتل، بلیت هواپیما و موارد مورد نیاز تیم ‌ملی چگونه قرار است فراهم شود و هزینه این‌ها چگونه تأمین خواهد شد. با این شرایط ادامه کار مقدور نیست. باید این را بپذیریم که تصمیمات لحظه آخر روی تمرکز و نوع اخلاق ما در گذشته تأثیری مستقیم داشته است. اکنون و بنا بر صحبت‌ها و جلسات مختلفی که در فدراسیون فوتبال داشته‌ایم باید بگویم که زمان وعده و وعید و قول دادن نیست و اکنون زمان متحد شدن است.

وقتی در فدراسیون افرادی پشت شما تلاش می‌کنند تا به جایگاه و آبروی‌تان لطمه بزنند و موفقیت تیم ‌ملی را در انزوا قرار می‌دهند مقدور نیست که شما به کارتان ادامه دهید. فراموش نکنید نماد روی پیراهن تیم ‌ملی یوزپلنگ ایرانی است و این عمل تنها یک دلیل دارد که سعی کنیم از انقراض یوزپلنگ ایرانی جلوگیری کنیم. وقتی این یوزپلنگ را کنار عقرب‌ها و مارها قرار دهید مطمئناً منقرض خواهد شد. در نتیجه باید گفت در بخش مدیریتی امکان این نیست که کار ادامه پیدا کند و کسب موفقیت با حضور کنار افرادی که نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و حضورشان فقط برای کسب منافع شخصی است، مقدور نیست. این افراد هر روز به کارهای خود ادامه می‌دهند و سعی‌شان بر این است که باعثتحریک افراد مختلف شوند. آنها گزارش‌های منحرف‌کننده و اشتباهی را ارائه می‌دهند و مدام به مسئولان، مردم و مقامات کشور دروغ می‌گویند. تلاش آنها بر این است که نام و کار شما را زیر سؤال ببرند و به کارتان لطمه وارد کنند. در نتیجه اکنون در حوزه مدیریتی نیاز به تصمیم‌گیری جدی است که در چهار سال گذشته هیچ وقت آن را یاد نگرفتند. پس اگر تصمیمات لازم اتخاذ نشود، دیر یا زود مارها و عقرب‌ها، یوزپلنگ را از پا درمی‌آورند. مطمئناً شما نمی‌خواهید که نسل یوز ایرانی منقرض شود. آیا شما این را می‌خواهید؟!

می‌دانید که موضوع ممنوع‌الخروجی من پیش از بازی با اتریش چه لطمه‌های روحی به من وارد کرد و باعثآبروریزی شخص بنده در داخل کشور و اذهان بین‌المللی شد. اتفاقی که برای من رخ داد و به دلیل بدهی مالیاتی ممنوع‌الخروج شدم، مربوط به اول فروردین بود و زمانی که به ایران برگشتم دوازدهم فروردین بود که هنوز این مشکل برطرف نشده بود. امروز ۲۵ فروردین است و همچنان مشکل مالیاتی من برطرف نشده و احساس می‌کنم مانند یک گروگان بین فدراسیون فوتبال و اداره مالیات هستم.

قبل از مقدماتی جام ‌جهانی‌ برزیل به ما قول‌ها و وعده‌هایی داده شد، مجدداً در مسابقات جام ‌جهانی‌ نیز همین قول‌ها و وعده‌ها داده شد. بعد از آن ما برای انجام دو بازی با سوئد و شیلی راهی اتریش شدیم اما باید بگویم در این اردو شرایط سخت و بسیار دشواری را پشت ‌سر گذاشتیم. با تمام احترامی که برای تمام افراد قائلم باید بگویم در فاصله ۳۷ روز باقی مانده تا شروع مقدماتی جام‌ جهانی‌ ۲۰۱۸ دیگر زمان عمل به تعهدات است. بار دیگر قویاً تکرار می‌کنم اگر می‌خواهیم در مسیر جام ‌جهانی‌ ۲۰۱۸ موفق باشیم حتماً باید یک برنامه‌ریزی سطح بالا و مدرن برای تیم ‌ملی و بازیکنان داشته باشیم.

مطمئن باشید تیمی مثل عربستان این بار بسیار قدرتمندانه مقابل ما قرار خواهد گرفت. دیدید تیم امید ما در خانه مقابل امید عربستان شکست خورد در حالی که تمام امکانات برای بازیکنان و مربیان این تیم فراهم شد.
آیا انتظار دارید اجازه دخالت فنی را در کار خودم بدهم؟ آیا انتظار دارید تحت مسئولیت من افرادی در تیم ‌ملی تصمیماتی را بگیرند که هیچ اطلاعاتی از فوتبال ندارند؟ به خاطر عشق و علاقه‌ای که مردم به تیم ‌ملی دارند یکسری موارد قابل مذاکره نیست و نمی‌توانم این کار را انجام بدهم. این حق را دارم که پس از ۳۳ سال در فوتبال و ۴ سال در فوتبال ایران این تقاضا را داشته باشم افرادی که قرار است با من کار کنند را خودم انتخاب کنم. افرادی که نمی‌خواهند با من کار کنند بروند روی سکوها و خارج از مجموعه تیم هر حرفی که دارند، بزنند. این افراد نمی‌توانند در تیم من کار کنند و من اجازه کار کردن به آنها را نخواهم داد.
برنامه ما این بود که در توافق با فدراسیون، علی کریمی و جواد نکونام به کادر فنی تیم ‌ملی ملحق شوند. این تصمیم اواخر مرداد ماه سال قبل اتخاذ شد اما از آن به بعد نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد.

دخالت در كار من به هيچ عنوان قابل قبول نيست. در مورد مسائلي كه در اختيار من باشد اين اجازه را نميدهم اما در برخي از مسائل مديريتي كه ارتباطي به من نداشته باشد دخالت نميكنم اما شما نميتوانيد يوزپلنگ را كنار مار و عقرب قرار دهيد و منتظر باشيد زنده بماند. من به عنوان فردي كه علاقهمند به محيط زيست هستم اين صحبتها را انجام دادم و از يوزپلنگ شما مثال آوردم اما واقعيت اين است كه بايد مراقب انقراض خودم باشم. الان تصورم اين است كه شما دوباره ميخواهيد يوزپلنگ را در قفس مار و عقرب بيندازيد.