به گزارش افکارنیوز، پس از مذاکرات هسته‌ای " سوئیس " و صدور بیانیه مطبوعاتی، مسئولان ارشد آمریکایی هر روز با موضع‌گیری‌های متناقض مسیر تأسف‌باری را طی می‌کنند.


*** نگرانی خانم سخنگو از توان موشکی ایران


" ماری هارف " سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این که آیا توافق با ایران طرح‌های دفاع موشکی آمریکا را تغییر می‌دهد، اظهار داشت: جدا از مذاکرات هسته‌ای ما بارها اعلام کرده‌ایم و بار دیگر اعلام می‌کنیم که نگرانی ما درباره موشک‌های بالستیک ایران همچنان پابرجاست.

*** تهدید نظامی اشتون کارتر با بمب‌های " سنگرشکن "


مقام مسئول دیگری که اظهارات ضد ایرانی مطرح کرده " اشتون کارتر " وزیر دفاع آمریکا بوده که ایران را به حمله نظامی بمب‌های سنگرشکن تهدید کرده است.


**شعور پایین وزیر دفاع آمریکا


سردار سرتیپ پاسدار " سیدمسعود جزایری " معاون ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به اظهارات اشتون کارتر گفت: بعد از بیانات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا در خصوص ممنوعیت بازدید از تأسیسات نظامی ایران اینگونه سخنان، حاکی از شعور پایین بیان کننده یا ناشی از سرریز شدن غرض ورزی های طرف مذاکره کننده آمریکایی است و قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران پتک سنگین نظام در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکاست.

اظهارات " اشتون کارتر " وزیر دفاع آمریکا در حالی مطرح می‌شود که از مارچ سال ۲۰۰۳ تاکنون تهدیدات نظامی علیه ایران توسط مقامات " جمهوری‌خواه " و " دموکرات " همواره مطرح شده و این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها درک صحیحی از مذاکرات ندارند.


*** موضوع مذاکرات صرفاً هسته‌ای است


" حضرت آیت‌الله خامنه‌ای " رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از بانوان و شاعران با تأکید بر اینکه مذاکره با آمریکایی‌ها صرفاً در موضوع هسته‌ای و نه هیچ موضوع دیگر فرمودند: طرف مقابل ایران بدعهدی می‌کند. مطلقاً نباید اجازه داده شود به بهانه نظارت، به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند و مسئولین نظامی کشور نیز به هیچ وجه اجازه ندارند که بیگانگان را به این حریم راه دهند با توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند. لازم است توانایی دفاعی کشور و مشت محکم ملت در عرصه نظامی همچنان محکم بماند.



*** سرلشکر فیروز آبادی: نیروهای مسلح هیچگاه بازرسی از تأسیسات نظامی و موشکی را نمی‌پذیرند


سرلشکر " حسن فیروزآبادی " رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه مراسم نوزدهمین سالگرد گرامیداشت شهید صیاد شیرازی در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان و امکان بازدید از تأسیسات نظامی و موشکی اظهار داشت: نیروهای مسلح هیچگاه این موضوع را نپذیرفته و نمی‌پذیرند و حتی در جلسات داخلی هم مطرح نشده و درخواست ما از رسانه‌ها این است که به موضوع دامن نزنند.

*** سردار جزایری: اجازه بازدید از تأسیسات موشکی و نظامی را نخواهیم داد


سردار سرتیپ " سیدمسعود جزایری " معاون ستادکل نیروهای مسلح در حاشیه مراسم نوزدهمین سالگرد گرامیداشت " شهید صیاد شیرازی " در جمع خبرنگاران گفت: بازدید از تجهیزات نظامی و موشکی خط قرمز ماست و به هیچ عنوان این اجازه را به آن‌ها نخواهیم داد.


*** سردار طلایی‌نیک: امکان بازرسی از تأسیسات نظامی و موشکی، خط قرمز ما است


سردار " رضا طلایی‌نیک " معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه نوزدهمین سالگرد گرامیداشت " شهید صیاد شیرازی " اظهار داشت: امکان بازرسی از تأسیسات دفاعی و موشکی خط قرمز ما است.


*** سردار جلالی: موضوع مذاکرات دفاعی، ‌ سیاسی یا مسائل منطقه نباشد


سردار " غلامرضا جلالی " رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگو با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره بیانات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که مذاکرات صرفاً هسته‌ای است، اظهار داشت: مذاکره باید حوزه‌بندی شود تا طرف مقابل از آن سؤاستفاده نکند و موضوع مذاکره دفاعی، سیاسی یا مسائل منطقه نباشد.


*** " مقدم‌فر ": عدم ورود به مسائل نظامی و موشکی و بازدیدهای خارج از عرف


" حمیدرضا مقدم‌فر " مشاور فرمانده کل سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره بیانات رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: آنچه که طرف مقابل در فکت شیت خودشان منتشر کردند به نظر می‌آمد که موضوع موشکی و بازدیدهای خارج از عرف را مطرح کرده‌اند که البته آقای روحانی رئیس جمهور محترم و آقای ظریف وزیر خارجه آن را رد کرده‌اند و گفته‌اند که این موضوع به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و رهبر معظم انقلاب هم متذکر شده‌اند.

در مجموع میتوان گفت "ماری هارف" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نمیتواند و محق نیست که درباره برنامه موشکی قانونی ایران اظهارنظر کند و باید دید در ماههای آینده در مذاکرات، آمریکاییها چه مواضعی را اتخاذ میکنند.