مناقشه یمن با مداخله نظامی حل نمی شود

به گزارش افکارنیوز، نماینده دائم ایران در واکنش به اتهامات مطرح شده توسط نماینده دولت برکنار شده یمن در سازمان ملل مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی آن کشور، با ارسال نامه ای به رییس شورای امنیت سازمان ملل با رد این اتهامات بمباران های عربستان را عامل اصلی بی ثباتی یمن و هموار شدن راه تروریست های داعش برای تصرف بخش های بیشتری از یمن بیان کرد.

در نامه سفیر کشورمان آمده است ادعاهای مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف انحراف افکار عمومی از سیاست های شکست خورده ای صورت می گیرد که بحران سیاسی و انسانی فعلی در یمن را به وجود آورده است.

خوشرو در این نامه نوشته است: مداخله نظامی خارجی و بمباران ها تنها منجر به بی ثباتی بیشتر در یمن شده و می تواند به جنگ خونین داخلی بیانجامد. ادامه بمباران هوایی، مناقشه فعلی در آن کشور را تشدید کرده و این مناقشه را به جراحتی کهنه تبدیل خواهد کرد.

سفیر کشورمان همچنین در این نامه آورده است که متاسفانه القاعده در شبه جزیره عربستان و داعش و سایر گروههای تروریستی و افراطی در منطقه، از حمله هوایی جاری بهره می برند و با استفاده از فرصتی که به واسطه بمباران ها ایجاد شده، برای در اختیار گرفتن بخش های گسترده تری از خاک یمن راه رسیدن به اهداف شوم را هموار می کنند.

' بحران یمن موضوعی کاملا داخلی است و منطقه ای نمی باشد و تلاش های صورت گرفته برای معرفی این بحران بعنوان جنگ بین شیعه و سنی کاملا غلط و تنها با هدف پیشبرد منافع بیگانگان انجام می گیرد چرا که نگاهی کوتاه به تاریخ معاصر و ساختار اجتماعی یمن و همچنین ترکیب احزاب آن کشور، به وضوح ماهیت آنچه را در این کشور رخ داده است، نشان می دهد. '

خوشرو در این نامه افزوده است: از آنجا که پایان دادن به درگیری در یمن هرگز راه حل نظامی ندارد، روش مسئولانه برای رفع این بحران؛ توقف سریع بمباران هوایی و تلاش صادقانه برای رسیدن به راه حل سیاسی است. شروع گفتگوهای گروه های یمنی و فرایند رسیدن به مصالحه در میان تمام گروههای سیاسی و اجتماعی یمن، تنها راه حل بحران فعلی این کشور است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از تلاش های صورت گرفته تحت نظارت سازمان ملل برای برقراری صلح و ثبات در یمن حمایت می کند و نسبت به یکپارچگی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی آن کشور کاملا متعهد است.

خوشرو در پایان این نامه با اشاره به وخامت شرایط انسانی در یمن به دلیل حملات نظامی خارجی و گروههای تروریستی آورده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن به کار گرفتن همه توان خود برای کاهش درد و رنج مردم یمن، از جامعه بین المللی از جمله سازمانهای امدادرسان درخواست می نماید کمک های انسان دوستانه خود را از مردم یمن دریغ نکنند.

وی همچنین از رییس شورای امنیت خواست تا این نامه را به عنوان سند شورای امنیت منتشر نماید.