دور زدن مجلس عاقبت خوبی ندارد

به گزارش افکارنیوز، محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادداشتی را با عنوان «ملزومات لغو تحریم‌ها» در اختیار فارس قرار داد.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

ملزومات لغو تحریم‌ها

یکی از مسائل و نکات مهم در مذاکرات هسته‌ای بحثلغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران است. حجم و تنوع تحریم‌ها و مراجع تصویب‌کننده آن بسیار زیاد است. این تنوع در نوع و مرجع تصویب‌کننده و دلایل تمسک جسته به آن برای اجرای تحریم موجب شده است تا بحثتحریم خود مقوله‌ای سخت، مهم و پیچیده درآید. لذا ضرورت اجتناب‌ناپذیر دارد که تیم مذاکره‌کننده ایران برای این مقوله پیشنهاد روشن و بدون ابهام داشته باشد. اجازه می‌خواهم چند نکته در این ارتباط مطرح کنم:

پافشاری و اصرار بر لغو همه تحریم‌ها یک راهبرد و ضرورت اصلی است. منظور از همه تحریم‌ها باید کاملاً روشن شود. ولی از آنجایی که گفته می‌شود فقط تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای لغو می‌شود، بنابراین باید نتیجه گرفت که اصطلاح " همه تحریم‌ها " کافی نیست و ابهام جدی دارد.

زیرا دشمن غدار و مکار می‌تواند دبه کند و هر تحریمی را که نخواهد لغو شود ارجاع به غیرهسته‌ای دهد، و آن را در مقوله غیرهسته‌ای عنوان و ادعا نماید. از یک طرف باید همه تحریم‌ها لغو شود و از طرفی دیگر " همه تحریم‌ها " در مقوله هسته‌ای نیست و این تناقص و تفاوت را تدبیری لازم است.

به نظر می‌رسد راه کار می‌تواند چنین باشد که در متن مورد توافق عبارتی نظیر: لغو همه تحریم‌ها از جمله تحریم بانک مرکزی، بانک‌های دولتی، بانک‌های خصوصی، آزاد کردن همه پول‌های بلوکه‌شده ایران، لغو تحریم نفت ایران، لغو تحریم جابجایی پول به هر صورتی، و … آورده شود.

یعنی تحریم‌ها اولویت‌بندی شود و تحریم‌های با اولویت در متن مورد توافق ذکر و به صورت جامع آورده شود و راه اجرای ناقص یا عدم اجرای کامل گرفته شود. تجربه آزادسازی مبالغی از پول بلوکه شده ایران بعد از توافق ژنو، باید تیم مذاکره‌کننده را هوشیارتر کند تا با بهره‌گیری از کارشناسان بانکی تمام اقدامات لازم برای درج متن مناسب و جامع و کافی انجام پذیرد.

زمان لغو تحریم حتماً باید قبل از انجام عملیات توسط ایران باشد. چند دلیل عمده برای این مطالبه وجود دارد:

۲-۱ - تجربه ژنو نشان داد که طرف ایران همه تعهدات خود را بدون کم و کسر انجام داد ولی طرف غربی بسیاری از تعهدات خود را به سرانجام نرساند.

۲-۲ - اگر اقدامات ایران بازگشت‌پذیر هم باشد، چون دارای عملیات سخت‌افزاری است لذا بازگشت‌پذیری آن طولانی مدت است و همچنین با موانع اساسی روبروست. در صورتی که اجرای تحریم صرفاً نیازمند یک فرمان است. مثلاً وقتی شما رآکتور اراک را نابود کردید دیگر بازگشت‌پذیری آن سال‌ها زمان می‌خواهد و نیازمند تأمین هزینه‌های کلان است.

طبق فرمایش آقای ظریف در تلویزیون و رسانه‌ها، ایران چند کار باید انجام دهد. یکی در فردو، دیگری در اراک، سومی تبدیل اورانیوم غنی‌شده به میزان چند هزار کیلو و چهارم اقداماتی در نطنز. اگر ایران این کارها را انجام دهد و طرف غربی پس از انجام کار توسط ایران جرزنی کند، یا تعلل ورزد، یا زیر توافق بزند و یا… آن موقع دست ایران به کجا بند است؟ آمریکا و غرب تحریم را لغو نخواهند کرد و همه را سر کار می‌گذارند.

یعنی اگر رفع تحریم مشروط به انجام کار توسط ایران و بعد راستی‌آزمایی توسط آژانس شود، نتیجه هر چه باشد تحریم را حذف نخواهند کرد. می‌توان به جرأت بیان کرد این نوع توافق جزء کلاه گشاد بر سر ایران نام دیگری ندارد.

۲-۳ - ایران می‌گوید «لغو تحریمها به صورت یکجا در روز اول»، در صورتی که آمریکا می‌گوید «تحریم‌ها به تدریج و پلکانی معلق می‌شود». تفاوت این دو از زمین تا آسمان است. اجرای ادعای آمریکا به مفهوم تصمیم آمریکا برای عدم لغو تحریم‌هاست و نباید کوچکترین شکی داشت که در این سناریو بازنده اصلی مردم ایران خواهند بود که تعهدات را اجرا می‌کنند ولی تحریم به قوت باقی می‌ماند.

اگر در بیانیه لوزان پیش از ۳۷ مورد تعهد عملی عینی برای ایران دیده شده است ولی برای غرب حداکثر ۳ تعهد منظور شده است، که یکی از آنها لغو تحریم‌هاست. وقتی همه مردم جهان کاملاً تعهدات ایران را می‌فهمند و لمس می‌کنند و متوجه هستند که چه کارهایی را ایران باید انجام دهد.

انتظار و توقع بجا و منطقی است که مردم شریف ایران واضح و شفاف بدانند و بفهمند تحریم چگونه، در چه مدتی، در چه سطحی، کدام‌ها لغو می‌شود و کدام‌ها می‌مانند. لذا دولت نباید مردم را از این حق قانونی محروم کند.

اگر تاکنون مردم از این حق محروم شده‌اند، عمل خلاف انجام شده است. این شفاف‌سازی موجب همزبانی می‌شود. همه مردم ایران باید همزبان شوند ولی شرط اولش راستگویی دولت در بیان شیوه و نحوه و میزان لغو تحریم‌هاست.

بنابراین پیشنهاد می‌شود که مجلس موارد زیر را به صورت مکتوب از دولت مطالبه کند:

- گزارش قرار و مدارهای گذشته در جلسه لوزان در مورد تحریم‌ها

- لیست موارد تحریم‌ها، نوع آنها با جزئیات، زمان و مدت لازم برای لغو، اقداماتی که ایران باید انجام دهد تا لغو هر مورد تحقق یابد و اولویت‌ها در لغو

- مراحل و فرآیند هر مورد تحریمی که قرار است لغو شود و پیش نیازهای آن و تعهدات بعدی مترتب بر لغو به صورت شفاف

- به طور اخص توافق انجام شده در مورد رفع تحریم بانک مرکزی، منابع مالی، پول بلوکه شده ایران و نفت

- موارد دیگر را شما اضافه کنید

در خاتمه ذکر چند نکته پر فایده می‌تواند باشد:

الف - وقتی نتیجه مذاکرات را دشمنان و رقبای مردم ایران می‌دانند، پس دانستن آنها حداقل برای مجلس بلامانع است و بدون ضرر است. گر چه انتظارست همه مردم بدانند.

ب – وقتی طرف مذاکره با نشر فکت‌شیت(برگه گزارش) میدان‌داری می‌کند، عدم نشر فکت‌شیت ایرانی هم ضعف است و هم موضع را ضعیف و متزلزل می‌کند. پس ارسال فکت‌شیت ایرانی به مجلس حداقل انتظار است.

ج – وقتی برای مردم همه تعهدات طرف ایرانی روشن و ملموس بیان می‌شود، باید تعهدات طرف دیگر هم روشن و ملموس به مردم گفته شود و آنها توجیه شوند. وقتی نمایندگان مردم توجیه نیستند نباید انتظار داشت مردم توجیه باشند.

د – از ترس نقد منتقدان نباید زیر بار تعهدات سنگین بین‌المللی و طولانی‌مدت رفت. دور زدن مجلس به هر دلیلی عاقبت خوبی ندارد.

خلاصه امیدوارم با همکاری که دولت از مجلس طلب خواهد کرد، ایران اسلامی بتواند سرانجام مذاکرات را به خیر و صلاح کشور به پایان برساند. لازم است از چند نماینده مطیع چشم و گوش بسته دولت بخواهیم در این مورد ملی، مستقل باشند و فکر و اندیشه خود را بکار بیندازند و صرفاً رله‌کننده نباشند، باشد به تعهدات خود عمل کرده باشیم.

دیروز عارفی برجسته در دانشگاه می‌گفت: حادثه غم‌انگیز جده نشان داد که با بهانه بازرسی می‌توان تجاوز کرد.

نهایتاً از همه عزیزان می‌خواهم حقیر را از نظر خودشان بی‌نصیب نفرمایند.

والسّلام