تماس های خصوصی کری و مونیز بخش هایی از لایحه ضد ایرانی را تغییر داد
گروه بین الملل -

کمیته روابط خارجی مجلس سنا، روز سه شنبه قانونی را که به موجب آن، به کنگره اجازه داده می شود تا هرگونه توافق هسته ای اوباما را با ایران بررسی کند، تایید کرد.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از پالیتیکو، پس از ماه لابی علیه این طرح، دولت آمریکا متوجه شد قادر به متوقف ساختن آن نیست و درنتیجه جاش ارنست، اعلام کرد که اوباما تصمیم به وتو کردن تصویب این قانون ندارد.

رابرت منندز می گوید: «بیایید به ایران این پیام را بدهیم که رفع تحریمی داده نمی شود و این موضوع جایزه ای برای امضای توافق نهایی نیست.»

این قانون به کنگره اجازه می دهد تا در عرض ۳۰ روز توافق نهایی با ایران را بررسی کند(درصورتیکه در تاریخ ۱۰ژوئیه به توافق دست یابند) و همچنین نیمی از دوره ۶۰روزه نیازمند بررسی عدم حمایت ایران از تروریسم در برابر آمریکاست.

گرچه این موضوع به کنگره راهی برای جلوگیری از هرگونه لغو توافق را با ایران می دهد؛ موضوعی که کلید اصلی توافق با ایران است اما همچنین به صراحت بیان می کند که کنگره آمریکا مخالف هرگونه مذاکره دیپلماتیک ایران، آمریکا و سایر قدرت های غربی است. در این قانون، بررسی حقوق بشر گنجانده شده است. در عین حال هیچ لزومی به پذیرش رسمی اسرائیل از سوی ایران در نظر گرفته نشده است.

باربارا باکسر، سناتور دموکرات آمریکایی می گوید: «ممکن است برخی از اصلاحات وحشتناکی وجود داشته باشد که می تواند مطرح شود … من قصد ندارم بنشینم و نگاه کنم و بگویم که برو جلو. من از هر ابزاری استفاده می کنم تا آن را نگه دارم.»

مدتی پس از اعلام تصویب این طرح در سنا، جاش ارنست در چرخشی، تغییر موضع ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرد: رییس جمهور این طرح را خواهد پذیرفت در صورتیکه اصلاحات غیراصلی به آن افزوده نشود.

طبق گفته کورکر آخرین نسخه این لایحه به کنگره اجازه می دهد تا هرگونه توافق هسته ای نهایی با ایران را منتفی سازد.

کورکر گفته است: «این طرحی نبود که دولت مایل به اجرای آن بوده باشد اما درنهایت کنگره پیروز شد.»

روبیو در مورد چرایی حذف اصلاحیه مربوط به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران تاکید می کند: «اگر ما آن را ارئه می کردیم احتمالا تصویب می شد اما درنهایت یک فرآیند اصلاحی بود که می توانست آرایش کل قانون را به مخاطره بیندازد.»

پیشنهاد دیگری نیز توسط جانسون مطرح شده بود. به موجب این پیشنهاد با توافق هسته ای ایران به عنوان یک معاهده برخورد می شد. در این صورت قبل از اجرایی شدن نیازمند کسب آرای دو سوم اعضای سنا بود. در این صورت حق وتوی اوباما می توانست تمام تلاش های کورکر را نقش بر آبکند.

کریس کونز، سناتور دموکرات معتقد است در صورتیکه این لایحه از طریق کمیته بدون هرگونه اصلاحات مشکلزا، ارائه شود، امیدوار است که اوباما در استفاده از تهدید حق وتوی خود تجدید نظر کند. او می گوید که اوباما و مشاورانش در حال کار و بررسی برخی از موارد هستند اما نه به طور خاص لایحه ضدایرانی کورکر، که گفته می شود بر روی تضعیف امتیازات ریاست جمهوری اوباما متمرکز است.

تماس های خصوصی کری، مونیز و برخی اوقات خود رییس جمهور باعث شد تاشرط عدم حمایت ایران از تروریسم و همچنین طرح دوره ۶۰ روزه به عنوان مواردی که باید کنار گذاشته شوند، مطرح گردد.