سگ‌کشی اخیر در شیراز غیرقانونی بود

به گزارشافکارنیوز،حسینعلی ابراهیمی کارنامی در واکنش به سگ‌کشی با تزریق اسید در شیراز اظهار داشت: طبق ماده یک قانون شکار و صید سازمان محیط زیست برای حفاظت و حمایت از حیات‌وحش تشکیل شد؛ درواقع قانون مطرح می‌کند که مسئولیت حفاظت از حیوانات وحشی و نه حیوانات اهلی بر عهده سازمان محیط زیست است.

وی ادامه داد: بند ۱۵، ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مطرح می‌کند که مدیریت و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد برعهده شهرداری است و قانون‌گذار تکلیف را مشخص کرده است و دستورالعملی که در سال ۹۲ از سوی دهیاری و شهرداری‌های وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ‌ شد، فرآیند انجام کار را مشخص کرده است؛ در حقیقت باید با حضور دامپزشک زنده‌گیری سگ‌ها صورت گرفته و آن‌ها را معاینه کنند تا نحوه مدیریت آن‌هایی که بیمار هستند یا خیر طبق دستورالعمل انجام شود.

مدیرکل محیط زیست استان فارس با اشاره به این‌که در راستای حفظ حقوق این حیوانات ما ورود کردیم و تیمی را برای بررسی و پیگیری اعزام کردیم، گفت: به طور کلی باید بگویم مسئولیت این حادثه بر عهده شهرداری است و نظارت نیز با استانداری خواهد بود.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به این‌که این نوع از بین بردن سگ‌ها در دستورالعمل مطرح نشده است، بنابراین این امر کاملاً غیرقانونی بوده و قابل پیگیری است، افزود: باز هم باید بگویم این امر در حیطه مسئولیت شهرداری است.

وی ادامه داد: از آنها که این امر را انجام دادند، پاسخ میخواهیم و اگر نیاز باشد به صورت جدیتر ورود میکنیم.