دلایل مواضع قاطع نصرالله مقابل عربستان

به گزارش افکارنیوز، تجاوز عربستان سعودی به یمن در حالی ادامه دارد که این تجاوز منجر به شهادت و زخمی شدن کودکان و زنان یمنی شده است.

در صحنه عملیاتی عربستان و ائتلاف آمریکایی - اسرائیلی نتوانسته است به موفقیتی دست یابد. در گفتگو با قاسم قصیر نویسنده و تحلیلگر لبنانی به بررسی دلایل تجاوز نظامی عربستان به یمن و تأثیر آن بر مناسبات منطقه را مورد بررسی قرار داده ایم که در ادامه از نظر می گذرد.

حمله اخیر ائتلاف ده کشور عربی - اسلامی به یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا معادلات قدرت در منطقه در حال تغییر است؟

حمله نظامی ای که عربستان به همراه تعدادی از هم پیمانان خود علیه یمن آغاز کرده در واقع تلاشی است برای تشکیل یک ائتلاف عربی جدید در برابر جبهه مقاومت اما به نظر می رسد با توجه به بروز اختلافات بین کشورهای مشارکت کننده در این ائتلاف و ناکامی های نظامی و سیاسی عملیات «توفان کوبنده»، تجربه عربستان در این زمینه موفقیت آمیز نبوده باشد.

آیا به نظر شما حمله نظامی اخیر علیه یمن نهایتا به نفع کشورهای عربی مشارکت کننده و منطقه است؟

این برای نخستین بار است که عربستان سعودی وارد یک جنگ مستقیم با یک کشور عربی - اسلامی شده است، چراکه قبلا عربستان مستقیما وارد درگیری های نظامی نمی شد و صرفا به پشتیبانی های مالی و سیاسی یا کمک های تسلیحاتی اکتفا می کرد. لذا این جنگ برای آینده عربستان و جایگاهش در منطقه بسیار مهم و تعیین کننده است و با وجود اینکه عربستان از هیچ تلاشی برای تثبیت حضور سیاسی و نظامی اش در یمن دریغ نکرده اما به نظر می رسد این جنگ عملا یک بازی باخته برای سعودی هاست و برای منطقه نتیجه ای جز تشدید اختلافات و فتنه مذهبی نداشته است.

آیا حملات ائتلاف کشورهای عربی قادر است حوثی ها را از صحنه سیاسی یمن حذف کند یا صرفا می تواند در عرصه چانه زنی های سیاسی و امتیازگیری در میز مذاکرات کاربرد داشته باشد؟

به راحتی نمی توان گفت که نتیجه این جنگ چه خواهد شد. اما مسلما با حملات هوایی صرف نمی توان حوثی ها را از صحنه یمن حذف کرد و ائتلاف کشورهای عربی به فرماندهی عربستان برای تحقق اهدافش نیازمند وارد شدن به فاز جنگ زمینی است. اما به نظر من هدف اصلی از راه اندازی این جنگ امتیازگیری از رقیب در پشت میز مذاکرات بوده است نه یک جنگ زمینی گسترده. چرا که نهایتا غلبه کامل بر حوثی ها یا حذفشان از یمن غیر ممکن است.

موضعگیری سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله درباره تجاوز ائتلاف کشورهای عربی به یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا جنگ یمن در صحنه سیاسی لبنان هم تاثیرگذار خواهد بود؟

حزب الله با مواضع قاطعی که سید حسن نصرالله علیه عربستان اتخاذ کرد در واقع یک جنگ رسانه ای قوی علیه سیاست های منطقه ای عربستان را کلید زده و حمایتش از ملت یمن را بشکل علنی اعلام کرده است.

روشن است که این جنگ برای حزب الله مهم است چراکه سرنوشت منطقه را تعیین خواهد کرد، لذا سید حسن نصرالله موقعیت کنونی را بهترین زمان ممکن برای حمله به سیاست های عربستان و رسوا کردن نظام آل سعود دیده است.