پرداخت خسارت به تاخیرات پروازی بالای ۴ساعت

به گزارش افکارنیوز، علیرضا جهانگیریان در جمع خبرنگاران از ابلاغ آئین‌نامه حقوق مسافر در روز گذشته خبر داد و گفت: روز گذشته آئین‌نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی ابلاغ و به شرکت‌ها اعلام شد که تا دو هفته آینده باید این آئین نامه را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه امروز جلسه ای بین مدیران ایرلاین‌ها و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: در این جلسه گزارشی از عملکرد بخش هوایی در سال گذشته ارائه شد که نشان می دهد حمل مسافر در سال گذشته نسبت به سال ۹۲،۱۱ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: این رقم در مقایسه با رشد حمل مسافر در ۱۰ سال گذشته که ۸ درصد بوده است، پیشرفت استثنایی محسوب می شود.

جهانگیریان با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌هایی که بابت تحریم، نقل و انقال پول و ارز داشتیم، اما باز هم صنعت تلاش کرد تا به این رکورد برسد، خاطر نشان کرد: البته رضایت‌مندی مسافران هم موضوع مهمی است که باید در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییراتی که در فرودگاه‌های کشور برای افزایش کیفیت انجام شد، بیان کرد: با انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام(ره)، فرودگاه مهرآباد شرایط بهتری را برای مسافران ایجاد کرده است.

وی افزود: شرایط جدید بین‌المللی که به دنبال مذاکرات ایران و کشورهای ۱ + ۵ به‌وجود آمد، باعثشد تا شرکت‌های هواپیمایی برنامه هایی را برای شرایط پس از تحریم و اقداماتی که دولت باید انجام دهد، ارائه کنند که امروز در جلسه مطرح شد.

جهانگیریان با اشاره به اینکه آئین نامه حقوق مسافر قسمت‌های مختلفی را در بر می گیرد، ادامه داد: آئین‌نامه سایر کشورها هم مورد بررسی قرار گرفت تا با توجه به این آئین نامه ها یک دستورالعمل مناسب تهیه و تدوین شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در آئین نامه پروازهای تاخیری زیر ۲ ساعت، کمتر از ۴ ساعت و بالای ۴ ساعت تقسیم بندی شده است، تصریح کرد: در هر کدام از این تاخیرها، سرویس‌هایی که شرکت‌ها باید به مسافران ارائه دهند، مشخص شده و در تاخیرهای بیش از ۴ ساعت هم شرکت‌ها باید به مسافران خسارت بپردازند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ابطال پروازها گفت: اگر باطل شدن پرواز از ۲۴ ساعت قبل انجام شود، باید به مسافران خسارت پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی این آئین نامه، قانون‌هایی دارد که برای آن تدوین شده است، عنوان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری نظارت دقیقی را بر اجرای آئین نامه اعمال می کند و اگر تخطی انجام گیرد، متناسب با قانون اقداماتی بر علیه شرکت‌ها صورت می گیرد.

جهانگیریان با اشاره به اینکه به‌زودی این آئین نامه در سایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار می گیرد، بیان کرد: مسافران می توانند با مطالعه آئین نامه از حقوق خود آگاه شوند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در آئین نامه حقوق مسافر، تاخیر آب و هوا را استثنا کردیم، گفت: تاخیراتی که بابت آب و هوا ایجاد شود، از پرداخت خسارت استثنا است. البته فرودگاه‌ها تسهیلاتی را برای مسافران در نظر می‌گیرند.

وی در خصوص قیمت بلیت هواپیما گفت: فعلا طرحی برای افزایش قیمت بلیت وجود ندارد و هرگونه افزایش قیمت باید از کانال قانونی شورای عالی هواپیمایی کشوری عبور کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سقف قیمتی بلیت هواپیما در سایت سازمان اعلام شده و مردم اگر بیش از این رقم قیمت بلیت را مشاهده کردند، می توانند به سازمان اطلاع دهند.

وی تصریح کرد: عمده گران‌فروشی از سوی دفاتر بدون مجوز و یا سایت‌های غیرقانونی است که ما تمامی این موارد را به دادگاه انعکاس دادیم.

جهانگیریان در خصوص سانحه سقوط آنتونوف اظهار کرد: در حادثه دلخراش آنتونوف، سازمان هواپیمایی شفاف‌ترین و سریع‌ترین عملکرد را در مقایسه با سوانح قبلی داشت و در کمتر از ۴ ماه گزارش سانحه را داد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: گزارش بررسی سانحه، آبان سال گذشته به سه قوه و کمیسیون عمران مجلس ارائه شد و هر کدام از مراجع ذیربط که خواستار ارائه گزارش بودند، برایشان ارسال شده است.