تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای برداشته می‌شود

به گزارشافکارنیوز، «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست خبری روزانه حضور یافت و در مورد موضوعات مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای، اوضاع یمن و همچنین وضعیت عراق صحبت کرد.

وی در ابتدا در خصوص پرونده «جیسون رضائیان» خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست که در ایران به جاسوسی متهم شده گفت: «ما هنوز از هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی مقامات قضایی ایران اطلاعی نداریم. من این گزارشات را از وکیل او شنیده‌ام. ما این گزارشات را از طریق وکیل و دیگران دریافت کردیم که او به جاسوسی و دیگر اتهامات امنیتی متهم شده است. اگر این گزارشات درست باشد، این اتهامات همانطور که در گذشته گفته شده است، به طور آشکاری پوچ است. او باید آزاد شود تا بتواند نزد خانواده‌اش بازگردد. این اتهامات هرچه سریعتر می‌بایست برطرف شود.»

وی در خصوص بی‌ارتباط بودن پرونده جیسون رضائیان با موضوع هسته‌ای ایران گفت: «این موضوع ارتباطی با موضوع هسته‌ای ندارد. ما به مطرح کردن این پرونده و دو آمریکایی دیگر که دستگیر شدند و رابرت لوینسون که ناپدید شده است، ادامه می‌دهیم اما سرنوشت این افراد و نتیجه این پرونده‌ها به هیچ‌وجه ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد.»

هارف در خصوص یادداشت «محمد جواد ظریف» در روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز و بخش‌هایی از این یادداشت که به موضوع داعش مربوط می‌شد، اشاره کرد و گفت: «در خصوص موضوعاتی چون داعش ما همکاری با ایران نداشتیم و همکاری ایران نداشتیم. ما هیچ اشتراک‌گذاری اطلاعات با ایران نخواهیم داشت. به طور قطع، منطقه در حال حاضر به یک مکان بسیار پیچیده تبدیل شده است و بازیگران زیادی از کشورهای متفاوتی از جمله ایران وجود دارند. ما به طور آشکارا درباره نقش مخرب این کشور در مکان‌هایی چون یمن، سوریه، لبنان حرف زدیم و به حرف‌های خود در اینباره ادامه می‌دهیم.»

وی سپس ادامه داد: «بنابراین ما به دنبال راه‌هایی برای همکاری با شرکای خود، کشورهای خلیج(فارس)، با دیگر کشورها می‌باشیم تا منطقه را به طور قطع باثبات‌تر کنیم؟ آیا این همکاری شامل ایران می‌شود؟ ما همیشه گفته‌ایم که ما در خصوص این موضوعات با ایران همکاری نمی‌کنیم.»

هارف با اینحال ادامه داد: «فکر می‌کنم اینکه کشوری می‌گوید می‌خواهد به ثبات منطقه‌ کمک کند بهتر از جایگزین‌هایی است که می‌گویند می‌خواهند خلاف این مسئله عمل کنند. اما ملاک ما در واقع همان چیزی است که در میدان رخ می‌دهد.»

وی افزود: «ایران در برخی از مکان‌ها چون یمن، سوریه و لبنان نقش مخربی دارد. بحثما عراق است. اگر ایران می‌خواهد نقشی در این کشور داشته باشد می‌توانند به عراق در مبارزه با داعش به شیوه‌ای غیرفرقه‌ای کمک کند. شما از حمایت گذشته ایران از نیروهای فرقه‌ای در عراق آگاه هستید.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای با مقامات ایرانی در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات منطقه‌ای گفت‌وگو می‌شود و ادامه داد: «ما گفته‌ایم که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در زمانهایی در خصوص حوادثی که در منطقه به وقوع می‌پیوندد، گفت‌وگو می‌کنیم و زمان کافی را با یکدیگر در اینباره سپری می‌کنیم. اگر چنین نکنیم عجیب خواهد بود…این به مفهوم آن نیست که ما با آنها همکاری یا کار می‌کنیم.»

هارف ادامه داد: «راه‌های زیادی وجود دارد که ما می‌توانیم با اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن‌ها در منطقه مبارزه کنیم که این راه‌ها شامل تحریم‌ها، دادن تضمین به شرکای دیگر خود با دارایی‌های نظامی و غیره می‌شود بنابراین راه‌هایی وجود دارد که آنها را ترغیب به تغییر رفتار آنها کنیم که این راه‌ها مربوط به حرف زدن با آنها نمی‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با موضع واشنگتن درباره کاهش تحریمهای ایران گفت: هیچ تغییری به طور قطع در موضع ما در خصوص کاهش مرحلهای تحریمها بعنوان بخشی از توافق جامعه به وجود نیامده است. ما همیشه گفتهایم که ایران تنها زمانی کاهش تحریمها دریافت میکند که تأیید شود تمامی گامهای هستهای را تکمیل کرده است اما تمامی این اتفاقات در روز اول (اجرای توافق نهایی) رخ نمیدهد. برخی از این گامها تا جایی که متوجه شدم، فنی است، آنها گامهای بسیار پیچیده فنی است که احتمالاً همانطور که گفتیم چندین ماه به طول میانجامد.