کره و یونان در صدر بدهکاران نفتی

به گزارش افکارنیوز، پالایشگاه‌های نفت یونانی، شرکت انگلیسی و هلندی شل، شرکت برتیش پترولیوم انگلیس، شرکت‌های پتروشیمی و پلیمری کره جنوبی، در کنار برخی از پالایشگاه‌های نفت هند همچون ویدش و منگالور در صدر بزرگترین بدهکاران نفتی ایران در شرایط تحریم قرار گرفته‌اند.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مهر درباره حجم مطالبات وصول نشده نفتی ایران از پالایشگاه‌های نفت جهان، گفت: هم اکنون حجم مطالبات نفتی ایران از خریداران و پالایشگرهای جهان حدود چهار میلیارد دلار برآورد می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این حجم بدهی نفتی شامل طلب برخی از پالایشگاه‌های نفت یونان و شرکت شل انگلیس است، تصریح کرد: مقادیری هم طلب نفتی از برخی از پالایشگاه‌های نفت آسیایی وجود دارد.

قمصری با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود در صورت لغو کامل تحریم‌های بانکی و مالی امکان برداشت این طلب نفتی فراهم شود، اظهار داشت: پالایشگاه‌های بدهکار نفتی تاکنون بدهی‌های خود را پرداخت کرده اما این بدهی‌ها در حساب‌ها مسدود شده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم اخیرا در پاسخ به مهر درباره پرداخت بدهی حدود ۲.۸ میلیارد دلاری شرکت شل به شرکت نفت ایران، گفته است: یک روز پس از لغو کامل تحریم ها این بدهی میلیاردی به حساب ایران واریز خواهد شد.

طلب چند میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی

به گزاری مهر، در کنار طلب نفتی ایران از پالایشگاه‌های اروپایی و آسیایی، شرکت های پتروشیمی ایران هم از چندین شرکت پلیمری و پتروشیمی در شرق آسیا طلب‌های چند میلیارد دلاری دارند.

احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون بیشتری طلب شرکت های پتروشیمی ایران از شرکت های کره جنوبی است، گفت: حجم این مطالبات به چند میلیارد دلار می رسد.

این مقام مسئول با خودداری از ذکر میزان دقیق طلب‌های شرکت‌های پتروشیمی ایرانی از کره‌ای ها، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در صورت توافق جامع هسته ای و لغو کامل تحریم‌ها امکان تسویه حساب طلب‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به کارشکنی برخی از شرکت‌های کره جنوبی برای پرداخت طلب‌های شرکت‌های پتروشیمی ایرانی، تاکید کرد: با وجود توافق هسته ای ژنو و کاهش برخی از محدودیت‌های خارجی اما این شرکت‌های کره ای تاکنون مطالبات شرکت‌های ایرانی را به طور کامل پرداخت نکرده اند.

BP بدهکار بزرگ گازی ایران در اروپا

در کنار شرکت شل، شرکت برتیش پترولیوم انگلیس هم در جایگاه دومین بدهکار گازی ایران قرار دارد به طوری‌که با وجود ازسرگیری تولید گاز ازمیدان مشترک رهوم در دریای شمال از سال گذشته میلادی اما منابع مالی متعلق به شرکت ملی نفت ایران از محل استخراج گاز از این میدان با دستور مستقیم دولت انگلیس تا اطلاع ثانوی توسط شرکت برتیش پترولیوم در حسابی بلوکه شده است.

این در حالی است که پیش از این با وجود تصویب تحریم‌های نفتی در کاخ سفید و اتحادیه اروپا، شرکت برتیش پترولیوم انگلیس نسبت به مشارکت با شرکت ملی نفت ایران در میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان هم از گزند تحریم‌ها معاف شده بود.

طلب ۵ تا ۸ میلیارد دلاری ایران از پالایشگاه‌های هند

نیرمالا سیثارامان وزیر تجارت هند در پارلمان این کشور در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته از بدهی ٨, ٨ میلیارد دلاری نفتی هند به ایران خبر داده است.

براساس توافق‌های ارزی پیشین مقامات ایران و هند مقرر شده بود که پالایشگاه‌های هندی ۴٥ درصد از وجوه نفت خریداری شده از ایران را با استفاده از روپیه در حساب این کشور در بانک «یو سی او» هند ذخیره می‌کنند، اما ٥٥ درصد باقی آن پرداخت نشده باقی می‌ماند.

در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران دلارهای بلوک شده نفتی در چین ندارد، از هند به عنوان یکی از مشتریان بدهکار نفتی ایران یاد کرد و گفته بود: هم اکنون حدود چهار تا پنج میلیارد دلار پول شرکت ملی نفت ایران در هند بلوکه شده که پس از رفع تحریم ها آزادسازی خواهد شد.

همزمان با افزایش بدهیهای نفتی هند به ایران، رسانه های بینالمللی از سفر قریب الوقوع هیات هندی به تهران به منظور توافق بر سر فرمول ارزی پرداخت مطالبات معوق نفتی ایران از هند خبر داده اند.