براساس گزارش اعتدال، طبق بررسی انجام شده کارشناسان در حوزه خودرو پیش بینی می کنند که با توجه به توافقات لوزان سوئیس ، صدای زنگ قیمت خودروها با افزایش هزینه های سربار تولید بلند شده است . این در حالی است که با توجه به توافقات پیش رو نمی توان در مدت کوتاه نسبت به کاهش صد درصدی هزینه ها خوشبین بود.


در شرایطی که حجم مناسب تولید کمی وکیفی خودرو رو به بهبود است، خودروسازان طبق آمار ارایه شده خود ضریب اطمینان سازی مشتریان از محصولات داخلی را مثبت ارزیابی می کنند.


نکته حائز اهمیت که نباید به آن بی تفاوت بود ارسال درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان به شورای رقابت است که این درخواست به حدی برای خودروسازان مهم است که مدیران خودروساز کشور بر این باورند که گسترش کمی وکیفی خودرو، استفاده از دانش فنی و تکنولوژی، طراحی پلت فرم جدید و…با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد.


کارشناسان خودرو اعتقاد دارند که با افزایش چشم گیر هزینه های سربار تولید، برق - گاز - حقوق و دستمزد - مواد اولیه و… علاوه برخودرو تمام کالاهای صنعتی با افزایش قیمت روبرو خواهند بود که با توجه به عوامل و تحولات اقتصادی پیش رو صنایع داخلی به تنهایی نسبت به کاهش صد در صدی هزینه ها که مدتها به طول می انجامد نمی تواند در مدت زمان کوتاه تغییر نماید.


این در حالی است که با توجه به نگرش موجود، شورای رقابت بر اساس وظیفه قانونی و مدیریتی با درایت و آگاهی نسبت به افزایش قیمت اقدام می نماید این شرایط باید در مسیری هدایت شود که خودروسازان داخلی برای ادامه فعالیت های اقتصادی با کمبود نقدینگی روبرو بوده اند که در این شرایط با درایت مدیران توانمند وکارگران سختکوش هیچ کاستی نسبت به تولید بوجود نیامده است. صنعت خودرو داخل با سیاست های اتخاذ شده باید بتواند بدون نیاز به وام و بهره بانکی نسبت به حاشیه سود در راه توسعه و گستردگی تنوع محصول حرکت نماید.