به گزارش افکارنیوز، این روزنامه نوشت: دو هفته پس از آنکه قدرت‌های غربی و ایران از دستیابی به یک چارچوب توافق برای مهار کردن برنامه هسته‌ای تهران خبر دادند، شکاف‌های فزاینده میان دو طرف در حال نمایان شدن است. در حالی که مذاکره‌کنندگان آماده می‌شوند از هفته آینده کار را روی توافق نهایی در وین آغاز کنند، آمریکا و ایران بر سر مسائل کلیدی اختلاف دارند که مبنای توافق دوم آوریل لوزان سوئیس است. این مسائل شامل زمان لغو تحریم‌های ایران، تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند برای غنی‌سازی اورانیوم حفظ کند و مدت توافق نهایی می‌شود.

یو‌اس‌ای‌تودی خاطر نشان کرد: سه‌شنبه گذشته سنای آمریکا بر سر یک طرح فراجناحی به توافق رسید که به این نهاد حق اظهارنظر درباره توافق احتمالی را می‌دهد. این نیز به دشواری‌های مذاکرات هسته‌ای افزود. کاخ‌سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا این طرح را، که برای وتو کردن هرگونه توافق نهایی احتمالی به دو سوم آراء سنا نیاز خواهد داشت، امضا خواهد کرد.

اوباما در عین حال گفته که این یک پیمان رسمی نیست.

این روزنامه خاطر نشان کرد براساس اظهارات مقامات آمریکایی و ایرانی اختلافات اساسی به چشم می‌خورد که عبارتند از:

- تحریم‌ها: مجلس ایران می‌گوید وقتی(اجرای) توافق جامع شروع می‌شود، همه تحریم‌های آمریکا و(اتحادیه اروپا) پایان خواهد یافت، و ایران اجرای تعهدات خود را براساس توافق شروع خواهد کرد. کاخ‌سفید اعلام کرد تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای در حالی که ایران به تعهداتش در توافق عمل می‌کند و بازرسان سازمان ملل اقداماتش را راستی‌آزمایی می‌کنند، به حال تعلیق درمی‌آید.

- سانتریفیوژها: فکت‌شیت ایران می‌گفت!! ایران باید حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم را فعال نگه دارد. کاخ‌سفید اعلام کرد چارچوب توافق از ایران می‌خواهد تعداد سانتریفیوژهای فعال را به ۵۰۶۰ کاهش دهد تا کار برای تولید سوخت بمب هسته‌ای دشوارتر شود.

- فردو: فکت شیت ایران!! می‌گفت تاسیسات مستحکم شده زیرکوه در فردو به غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای آماده کردن سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در پنج سال آینده ادامه خواهد داد. کاخ‌سفید اعلام کرد فردو به یک مرکز تحقیق و توسعه تبدیل خواهد شد که فعالیت غنی‌سازی اورانیوم نخواهد داشت.

- بازرسی‌ها: کاخ‌سفید اعلام کرد بازرسان سازمان ملل به «همه تاسیسات هسته‌ای ایران»، شامل سایت‌های اعلام نشده، دسترسی خواهند داشت. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، بازرسی از سایت‌های نظامی را با صراحت رد کرد.

- مدت توافق: مجلس ایران خواستار یک محدودیت پنج ساله در برنامه هستهای ایران شد. کاخسفید اعلام کرد برخی جنبههای توافق ۱۰ سال و برخی ۲۵ سال طول خواهد کشید.