نتایج انتخابات قزاقستان معلوم است

به گزارش افکارنیوز، «الکساندر کنیازف» کارشناس سیاسی روس با اشاره به برگزاری انتخابات زودهنگام ۲۶ آوریل ۲۰۱۵(۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) قزاقستان، این رویداد را دارای اهمیتی منطقه‌ای برشمرد.

کنیازف ضمن اشاره به این موضوع که نتایج این انتخابات از قبل کاملا قابل پیش بینی است، گفت: البته از قبل قابل پیش بینی بودن نتایج انتخابات را نباید به معنای غیر عادلانه بودن آن تلقی کرد زیرا از این واقعیت نمی‌توان از چشم پوشید که در بیشتر کشورهای شوروی سابق وجود قدرت قوی به معنای فراهم کردم شرایط نسبتا مطلوب برای توسعه و حفظ ثبات و امنیت دانسته می‌شود البته تا کجا موفق بودن قدرت حاکم به آن بر می‌گردد که از چه توان و ظرفیتی در اجرای اهداف داخلی و خارجی برخوردار می‌باشد.

به گفته وی، عدم وجود توان و ظرفیت لازم قدرت‌ می‌تواند منجر به پیامد‌هایی شود که زمینه را برای هرج و مرج و بی‌ثباتی را بیشتر فراهم کند که به عنوان مثال به این دلیل قرقیزستان طی یک دهه گذشته با چندین چالش جدی سیاسی و امنیتی مواجه شد. اما در قزاقستان، قدرت به دلیل تحقق برنامه‌های محتلف اقتصادی و اجتماعی و فراهم کردن امکانات مناسب در این عرصه‌ها مورد اعتماد بیشتر مردم قرار گرفته است. بنابراین طی دوران استقلال قزاقستان محبوبیت «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان قطع نظر از برخی از نوسانات جزئی همواره در سطح بالایی قرار داشته است.

کنیازف همانند بیشتر کارشناسان سیاسی دلایل برگزاری قبل از موعد انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان را جلوگیری از احتمال تاثیر نامطلوب تحولات بین‌المللی بر فضای اقتصادی و اجتماعی این کشور دانست و افزود: البته زودهنگامی انتخابات فرصت مداخله عوامل خارجی در روندهای داخلی قزاقستان را محدود خواهد کرد که با حمایت مجدد سراسری از نظربایف این تهدید در دورنمای نزدیک به حداقل خواهد رسید.

وی با اشاره به طرح برخی از انتقادات در خصوص عدم حضور مخالفین جدی و قوی در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان، تصریح کرد: در قزاقستان اپوزیسیون از پایگاه اجتماعی جدی برخوردار نمی‌باشد. اما با وجود این تلاش‌هایی در جهت دامن زدن به مسائلی با هدف ایجاد اغتشاشات به نظر می‌رسد. در این زمینه بیشتر برخی از سازمان‌های شبه‌ناسیونالیستی فعال می‌باشند که از سوی نهادهای پان‌ترکیستی خارجی تامین مالی می‌شوند. همچنین تعدادی سازمان‌های غربگرای لیبرال نیز وجود دارند که خود را به عنوان مخالف دولت معرفی می‌کنند ولی عملا از هیچ نوع حمایتی از سوی مردم برخوردار نمی‌باشند. این سازمان‌ها از نظر ایدئولوژیکی و رسانه‌ای امکانات تاثیرگذاری جدی روی جامعه قزاقستان را ندارند.

این کارشناس سیاسی روس ادامه داد: در قزاقستان قشری نیز موجود است که عمدتا جوان بوده و از روستاها وارد شهرهای این کشور شده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند خود را به شرایط جدید انطباق دهند. ولی مخالفین دولت با این قشر ارتباط ندارند تا بتوانند از ظرفیت آن‌ها علیه مقامات بهره‌برداری به عمل بیاورند.

به اعتقاد کنیازف، یکی از اهداف دیگر این انتخابات کاهش حساسیت‌های مربوط به جانشینی نظربایف می‌باشد. در قزاقستان تعدادی از سیاستمدارانی وجود دارند که قادر به جانشینی رئیس جمهور فعلی هستند ولی هنوز نه نهادهای رسمی و نه جامعه این کشور به صورت صد در صدی آمادگی واگذاری چنین مسئولیتی بر دوش یکی از آن‌ها را ندارند. بنابراین برگزاری انتخابات پیش رو این پیام را دارد که وضعیت موجود سر جای خود باقی خواهد ماند هرچند معلوم است که به صورت ناگزیر باید بحثجانشینی در سال‌های نزدیک به نتیجه رسانده شود.

وی در بخش پایانی گفتوگوی خود، مرحله بعد از انتخابات ۶ اردیبهشت برای تعیین مسیر آتی قزاقستان را مهم برشمرد و گفت: بدون تردید نظربایف در دوره جدید ریاست جمهوری خود اقدام به تحقق یک سری از اصلاحات سیاسی خواهد کرد. به باور من بعد از برگزاری این انتخابات مشاورههایی با هدف انجام اصلاحات سیاسی و تغییر قوانین در این راستا صورت خواهد گرفت. احتمالا در پاییز شاهد معرفی طرحهای به پارلمان با هدف اصلاح قوانین مربوطه تا مرز اصلاح قانون اساسی خواهیم بود که منجر به افزایش اختیارات قانونی سایر قوا خواهد شد. ولی قطعا یک یا چند نفر سیاستمدار به عنوان جانشین احتمالی نظربایف مورد توجه قرار خواهند گرفت.