انتقاد از حضور کمرنگ تجار ایرانی در بازار سوریه

به گزارش افکارنیوز، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در این نشست با اشاره به سطح روابط ایران و سوریه در ۳۵ سال گذشته گفت: طی سال‌های گذشته ارتباطات خوبی میان دولت ایران و سوریه شکل گرفته است؛ با این وجود اما، سهم ایران در بازار سوریه اندک است و بیشتر کالاهای عربستان و ترکیه است که نیازهای مردم این کشور را تامین می‌کند.

اتاق تهران آمادگی دارد که شرکت‌های بخش خصوصی ایران را که صاحب برند هستند به فعالان اقتصادی سوریه معرفی کند و به این ترتیب ارتباط دوجانبه‌ای برقرار شود. وی گفت: ما فکر می‌کنیم که بخش اعظمی از کالاهای مورد نیاز مردم سوریه در ایران تولید می‌شود؛ کالاهایی که اغلب قابل رقابت با نمونه‌های اروپایی هستند. امیدوارم تا پایان اقامت این هیات، ‌تفاهم نامه‌هایی نیز به امضا برسد.

علی کاظمینی به‌عنوان رایزن اقتصادی ایران در سوریه با بیان توضیحاتی درباره مشخصات هیات تجاری سوریه گفت: این هیات از تجار شیعه سوریه تشکیل شده است و ما به دنبال آن هستیم که تجار اصلی سوریه را هم به ایران بیاوریم. روابط اقتصادی سوریه و ایران مانند روابط سیاسی این دو کشور مورد توجه نبوده است و باید تلاش کنیم کالاهای ایرانی با کالاهای سعودی، اردنی و ترکیه‌ای که به‌صورت قاچاق وارد این کشور می‌شوند، جایگزین شود. وی برگزاری نمایشگاه‌ها را نیز به‌عنوان یکی از راهکارهای پیشرفت همکاری‌ها برشمرد. به گفته وی، عمده حضور ایران در بازار سوریه مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی می‌شود که آن نیز از طریق شرکت‌های دولتی صورت می‌گیرد. وی همچنین یکی از عمده دلایل ضعف همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را عدم شناخت کالاهای ایرانی در بازار سوریه عنوان کرد.


در ادامه حسن جواد، سرپرست این هیات تجاری سوریه، نیز به برخی دلایل عدم پیشرفت مناسبات اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: عدم وجود بانک مشترک، میان ایران و سوریه و نبود شرکت صرافی میان دو کشور برای نقل و انتقال وجوه از جمله دلایل این امر است. به همین سبب تقاضا داریم که ایجاد این بانک مشترک مورد پیگیری قرار گیرد. وی در ادامه این خبر را اعلام کرد که دو کشتی آماده شده است که ظرف یک ماه آینده برای امور تجاری میان دو کشور به خدمت گرفته شود. وی در بخش دیگری از سخنانش، به برخی زمینه‌های همکاری اشاره کرد و گفت: ما آمادگی داریم با شرکت‌های ایرانی که در زمینه مواد شوینده فعالیت دارند، همکاری خود را آغاز کنیم؛ به نحوی که مواد خام به سوریه ارسال شود و ما پس از بسته‌بندی آن را به مناطقی که این نیاز وجود دارد ارسال کنیم.

بشار شمهه از دیگر اعضای این هیات تجاری و از فعالان اتاق بازرگانی و صنعت سوریه نیز عمده ترین کالاهای صادراتی از سوریه به ایران را زیتون، روغن زیتون، پنبه و محصولات نساجی عنوان کرد.