به گزارش افکارنیوز، ظریف در جریان این کنفرانس سخنرانی کرد و سلاح‌های اتمی را بزرگ‌ترین خطر برای جهان دانست. جان کری نیز در سخنانی در این کنفرانس گفت که جهان هرگز به این اندازه به رسیدن به یک توافق جامع اتمی با ایران نزدیک نبوده اما هنوز کار زیادی باقی است. دیدار این دو وزیر در راستای مذاکرات هسته‌ای انجام شد هرچند تاکنون از مذاکرات این دو وزیر خبری مخابره نشده است اما اتفاقات و حاشیه‌های قبل از این دیدار می‌تواند تعیین‌کننده محور مذاکرات پشت درهای بسته این دو باشد.

نامه ۹ تیر
به‌طور حتم اصلی‌ترین محور مذاکرات این دو وزیر خارجه درخصوص متن توافقنامه ۹ تیرماه خواهد بود؛ متنی که از هفته گذشته کارشناسان ایران و پنج قدرت جهانی برای نگارش آن در ژنو جمع شده‌اند. اخباری که از منابع رسمی و غیررسمی تاکنون مخابره شده، حاکی از موفقیت و نزدیک بودن دیدگاه‌های دو طرف درخصوص نگارش متن توافقنامه نهایی(برجام) دارد. توافقنامه‌ای که اگر به امضا برسد، می‌تواند بزرگ‌ترین توافق قرن یا دهه‌های اخیر لقب گیرد.
از زمان تفاهمنامه لوزان تاکنون هر دو دولت از سوی مخالفان داخلی خود مورد شدیدترین هجمه‌ها قرار گرفته‌اند اما تاکنون دموکرات‌ها در آمریکا و اعتدالیون - اصلاح‌طلب‌ها در ایران توانسته‌اند برابر این هجمه‌ها مقاومت کنند؛ هرچند تا روز توافق امکان کارشکنی‌های بسیاری از ناحیه مخالفان داخلی و خارجی دو دولت وجود دارد.

اولین بار بعد از انقلاب

در حالی جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای اولین‌بار بعد از انقلاب به محل اقامت نماینده ایران یا همان سفارت سابق می‌رفت که معادلات خاورمیانه در حال عوض شدن بود. عربستان که به همراه دیگر کشورهای عربی به یمن حمله کرد و با شعار سرنگونی نیروهای دست نشانده ایران می‌خواست رییس‌جمهور فراری این کشور را دوباره به قدرت بازگرداند، حال گویا متوجه اشتباه خود شده و سعی در پایان آبرومندانه این جنگ نابرابر دارد. این موضوع به حدی برای عربستان اهمیت داشت که دست به دامن متحد استراتژیک خود شده و خواست به نحوی در این خصوص پا درمیانی کند از همین‌رو کری پیش از دیدار با ظریف یکی از محورهای بحثبا وی را در خصوص تحولات یمن اعلام کرد و با زبانی گلایه‌آمیز به خبرنگاران گفت آتش‌بس موقتی که کشورهای عربی آن را اجرا کردند، برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی بود اما حوثی‌ها از این فرصت استفاده کرده و شروع به افزودن مناطق تحت تصرف خود کردند. وی همچنین گفته بود از ایرانی‌ها خواهد خواست که به شبه‌نظامیان حوثی برای آمدن بر سر میز مذاکره فشار بیاورد.


ناامیدی مخالفان

پیش از دیدار ظریف و کری، شبکه بلومبرگ گزارشی را منتشر کرد که جان بینر، رییس مجلس نمایندگان کنگره در مجلسی خصوصی(در شهر لاس وگاس آمریکا) گفته بود که امیدی برای به تصویب رسیدن طرح پیشنهادی کورکر در کنگره ندارد. این صحبت‌های بینر نشان از عدم همراهی سناتورهای دموکرات برای تصویب این طرح دارد، صحبت‌هایی که دیگر اعضای جمهوریخواه حاضر در آن جلسه نیز آن را تایید کرده بودند. مایکل استیل، سخنگوی بینر درباره موضع دموکرات‌ها در کنگره گفته بود: آشکار است که در صورت مخالفت اوباما با این طرح تنها درصد اندکی از دموکرات‌ها در کنار ما(جمهوریخواهان) خواهند ماند. بسیاری از اعضای ارشد جمهوریخواه که در جلسه سخنرانی بینر حاضر بودند، گفته‌اند از سخنان رییس مجلس ناامید شده و احساس می‌کنند اوضاع به گونه‌ای است که جمهوریخواهان کنگره توان ایستادن در مقابل یک توافق(به گفته آنها بد) هسته‌ای با ایران را ندارد.