سپرده‌های بانکی به سمت بازار طلا نخواهند آمد

به گزارش افکارنیوز، رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده های بانکی انگیزه ای برای هدایت صاحبان سرمایه و انتقال پول هایشان به بازار طلا ایجاد نمی کند.

محمد کشتی آرای درباره تاثیر کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده های بانکی بر بازار طلا، افزود: هرچند نرخ سود سپرده ها براساس مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار دو درصد کاهش یافت اما این نرخ هنوز از نرخ تورم بالاتر است و به همین دلیل رغبت سپرده گذاری در بانک ها بالا است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این قیمت طلا در بازارهای داخلی و جهانی در دو سال گذشته نوسان چندانی نداشته به طوری که این بازار نیز جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارد.

وی با بیان آنکه، منابع مالی به سمتی سوق می یابد که سوددهی داشته باشد، ادامه داد: بازار طلا در دو سال گذشته پارامتر سوددهی را از دست داده و به همین دلیل سرمایه ای به این بازار جذب نمی شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر، گفت: علاوه بر بازار طلا، بازار سکه نیز در دو سال گذشته نوسانات محدودی داشته به همین دلیل سرمایه گذاری در بازار سکه نیز کاهش یافته است.

کشتی آرای با بیان آنکه، سرمایه گذاران از بازار سکه سودی عایدشان نشده است، اظهار داشت: این در حالی است که سپرده گذاری در بانک ها و موسسات مالی سود مناسبی عاید سپرده گذاران می کند.

وی تصریح کرد: در دو سال گذشته هیچ سرمایه چشمگیری به بازار طلا وارد نشده و کاهش دو درصدی نرخ سودسپرده های بانکی نیز باعثجذب سرمایه ها به این بازار نخواهد شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان آنکه نوسان قیمت طلا در دو تا سه سال گذشته در بازار طلا عادی بوده، افزود: بعید است سرمایه ها از بانک ها خارج شود ضمن آنکه قراردادهای قبلی بانک ها برای سپرده ها هنوز به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه بازار طلا در سال های گذشته با رکود شدیدی مواجه شده است، گفت: بازدهی پایین این بازار سبب شده هم سهم مصرف کنندگان این بازار و هم تولیدکنندگان مصنوعات طلا در کشور کاهش یابد.

کشتی آرای تصریح کرد: میزان رکود در بازار طلا و سکه به میزانی است که بانک مرکزی دیگر در بانک کارگشایی حراج سکه انجام نمی دهد زیرا دیگر نیازی به حراج نیست.

یادآور می شود، شورای پول و اعتبار در مصوبه شب گذشته خود برخی از ۴ شرط بانک ها را در تعیین نرخ سود بانکی تامین کرده است.

براساس مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده های یکساله ۲۰ درصد، نرخ سود تسهیلات بانکی برای عقود مشارکتی ۲۴ درصد و نرخ سود عقود مبادله ای ۲۱ درصد تعیین شده است.