توقیف کشتی آمریکایی برای «اوباما» به صورت «شگفت آوری آتش افروزانه» بود
گروه بین الملل -

روز سه شنبه، ایالات متحده آمریکا به دنبال ادعای توقیف یک کشتی باری با پرچم جزایر مارشال به دلیل ورود غیرمجاز به آب های سرزمینی ایران، یک ناوشکن را روانه خلیج فارس کرد.

به گزارشافکارنیوز؛ نیویورک تایمز می نویسد: به گفته مقام رسمی پنتاگون، این کشتی با ۲۴ خدمه، روز سه شنبه درحال عبور از تنگه هرمز، توسط قایق های گشت زنی سپاه پسداران انقلاب اسلامی ایران، شناسایی و توقیف شد.

این مقام پنتاگون گفت که کشتی درحال عبور از طریق یک مسیر شناخته شده بین المللی بوده است. پس از توقیف این کشتی ایالات متحده بر آن شد تا ناوشکنی را به منطقه ارسال کند و با استقرار هواپیماها موقعیت را مانیتور کند.

استیو وارن، سخنگوی پنتاگون گفته است که کشتی از طریق آب های سرزمینی ایران که با توافق بین المللی برای عبور کشتی های بین المللی آزاد است، عبور می کرده است. او می گوید اقدام ایران در جهت شلیک به این کشتی نامناسب بوده است اما با اینحال افزود که بسیار زود است بخواهیم بگوییم که این اقدام ایران نقض آزادی ناوبری بین المللی در این منطقه بوده است. ایران روز گذشته بار دیگر تهدید کرد که تنگه هرمز را که یکی از مهمترین مسیرهای نفتی است، می بندد.

همچنین یکی دیگر از مقامات نظامی آمریکا گفته است که این کشتی ۶۰مایل دورتر از محل موردنظر بوده که هیچ ارتباطی بین ایران و آمریکا وجود نداشته است.

به گفته سخنگوی مرسک، تمام خدمه این کشتی، از شرق اروپا یا آسیا بودند و این کشتی در حال حرکت از دوبی به جده عربستان بود و محموله آن را از غذا تا ماشین های الکترونیک تشکیل می داده است.

کور رادینگز، سخنگوی ریکمرز در شرح ماجرا مدعیست که کشتی وارد آب های سرزمینی ایران نشده است: «کشتی توسط ایرانیان توقیف و به سمت نقطه ای در آب های ایران هدایت شد. پس از آن ما تماس با کشتی را از دست دادیم.»

“کلیف کاپچان” کارشناس گروه برآورد مخاطرات اندیشکده اوراسیا می گوید: «برای حفظ حمایت سیاسی از یک توافق، اوباما نسبت به رفتار ایران در منطقه هوشیار است.» او می گوید که اوباما توقیف مرسک را از سوی ایران، اقدامی «شگفت آور آتش افروز» دیده است و این اقدام ایران می تواند تلافی در جهت اقدام آمریکایی ها در هفته گذشته در یمن باشد.