خطر نیتراتی شدن آب تهران با افزایش خشکسالی

به گزارشافکارنیوز،مهدی چمران در رابطه با وضعیت سلامت آب تهران گفت: از نظر ما آنچه که وزارت بهداشت در مورد سلامت آب تهران می‌گوید، منبع خبر بوده، موثق است و برای ما مدرک است و باید روی آن تکیه کنیم، چون مسئول این کار وزارت بهداشت است و ما آن را قبول داریم.

وی در پاسخ به اینکه اما اظهار نظر کمیسیون سلامت شورای شهر اینگونه نیست، پاسخ داد: اخباری که در رابطه با ناسالم بودن آب تهران گفته شده، مربوط به شهریور سال گذشته بوده است که ۲ تا ۳ حلقه چاه دچار مشکل شد و وزارت بهداشت نیز آن را پلمپ کرد و در مهر نتیجه بررسی‌های خود را برای شورا آورد و مشخص شد که دیگر مشکلی وجود ندارد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: آنچه مسلم است، وزارت بهداشت آبی که نیترات مثلاً بالای ۵۰ داشته باشد را دراختیار مردم قرار نمی‌دهد.

چمران در مورد اینکه با گرم شدن هوا خطر نیتراتی شدن آب تهران باز هم وجود دارد، گفت: این یک واقعیت است که حدود ۴۷ درصد حجم آب را که اکنون در تهران داریم، از چاه استفاده می‌کنیم، ‌بعضی از این چاه‌ها نیتراتش بالا می‌رود و چاه را تعطیل می‌کنند و مجبور می‌شوند از چاه‌های دیگر استفاده کنند که این اتفاق در شهریور سال گذشته افتاد.

وی ادامه داد: در همین زمینه، شورای شهر بلافاصله وارد عمل شد و فشار وارد کرد که آب سد ماملو به تهران منتقل شود و حتی بودجه‌ای در مجلس برای سازمان آب مطرح شد که ۷۵ میلیارد تومان را تخصیص دهند تا آب این سد به تهران برسد، ما نیز در بزرگراه‌ها کمک کردیم که مشکلی برای انتقال این آب وجود نداشته باشد، در نتیجه چاه های مشکل‌دار تعطیل شدند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: آب مصرفی باید سالم باشد و نهادی که این را تشخیص می‌دهد وزارت بهداشت است. ما بررسی نمی‌کنیم بلکه سازمان استاندارد آن را انجام می‌دهد. آنچه مشخص است، هر چقدر خشکسال‌تر باشیم، خطر نیتراتی شدن آب بیشتر وجود دارد.

چمران ادامه داد: بارها گفته‌ام اعلام نشود سدها آب زیادی دارند تا مصرف بی‌رویه رواج نیابد. چرا که حتی اگر تا ۲۰ سال آینده سدها پر شوند، منابع زیرزمینی ما پر نمی‌شوند. ما اکنون ۵۰۰ میلیون لیتر آب برای تهران ذخیره داریم، یعنی سدها پر است، اما به یک‌ هزار میلیون لیتر نیاز داریم.

وی گفت: بقیه نیاز را از آبهای زیرزمینی می‌گیریم، چون سدهایمان کفایت نمی‌کند و هر چه بیشتر از این آبها استفاده شود، نیتراتش بیشتر است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: میزان نیترات حدی دارد و آبها در همه دنیا نیترات دارند، اما در برخی مناطق شهری، بیشتر و در برخی کمتر است، اکنون وزارت بهداشت اعلام می‌کند که مشکلی نداریم.

چمران گفت: وزارت بهداشت گزارش‌های مربوط به وضعیت آب را به صورت هفته‌ای به شورای شهر می‌فرستد و در صورت بروز مشکل، روزانه هم ارسال می‌کند.

وی افزود: در گزارشهای گذشته، بیشترین مناطقی که در تهران دچار مشکل آب نیتراتدار شده بودند، مرکز و جنوب شهر بوده است.