سفره‌های رنگین دشمن کبد و معده

به گزارشافکارنیوز،اشرف‌الدین گوشه‌گیر در همایش هفته سلامت در ساوه به دستورهای عمومی تغذیه اشاره کرد و افزود: انسان تا وقتی که گرسنه نشده نباید غذا بخورد.

وی بیان کرد: گفته می‌شود که انسان باید در شبانه‌روز هفت تا ۱۰ لیوان آب بخورد اما، در طب سنتی این موضوع مورد قبول نیست و طب سنتی می‌گوید تا زمانی که تشنه نشده‌اید آب نخورید.

این عضو موسسه طب اسلامی، فساد غذا در اثر پرخوری را مورد تاکید قرار داد و افزود: بر اثر پرخوری و رساندن مواد غذایی بیشتر از حالت معمول به بدن، شاهد فساد غذایی در معده می‌شویم که برای سلامتی مضر است.

به گفته وی باید پس از ناهار به مدت نیم تا یک ساعت استراحت کوتاه کرد و چرت زد که به هضم غذا کمک کرده و مانع از بروز بیماری‌های معده می‌شود.

وی افزود: عدم مصرف آب نیم ساعت قبل از غذا و یک تا دو ساعت بعد از غذا از دیگر توصیه‌های عمومی تغذیه است که به سلامتی بدن کمک بسیاری می‌کند و در غیر این صورت در هضم غذا اختلال ایجاد می‌شود.

گوشه‌گیر افزود: بعد از مصرف غذا باید چند قدم پیاده‌روی کرد تا به وسیله تحرک، غذا در قعر معده قرار گیرد و به آسیاب کردن آن کمک شود.

این متخصص طب سنتی به پرهیز از مداومت در خوردن یک نوع غذا نیز اشاره کرد و افزود: بدن به غذاهای متنوع نیاز دارد و باید نیازهای آن را تامین کرد.

به گفته وی باید در فصول مختلف نوع غذا را تغییر داد مثلا در تابستان از غذاهای سرد و در زمستان از غذاهای گرم استفاده کرد.

این متخصص طب سنتی در ادامه به شش اصل ضروری برای زندگی سالم اشاره کرد و افزود: آب و هوا، حرکت و سکون، خواب و بیداری، خوردن و آشامیدن، استفراغ و احتباس و اعراض نفسانی شش اصل ضروری برای زندگی سالم است.

گوشهگیر در پایان مقوله سلامت را نتیجه نگاه صحیح به جهان هستی و بهرهمندی درست از آن برای حفاظت از بدن تعریف کرد و طب سنتی را مبتنی بر حکمت دانست که در آن احوال بدن انسان شناخته میشود.