ایران کشتی توقیف شده در خلیج‌فارس را آزاد کرد

به گزارش افکارنیوز، شبکه خبری الجزیره اعلام کرد: نیروهای دریایی ایران، کشتی باری حامل پرچم جزایر مارشال را که روز سه شنبه در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده بودند، آزاد کردند.

هیچ اظهار نظر رسمی از سوی دولت ایران یا کاخ سفید در این زمینه منتشر نشده است.
با این حال، شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داد که تهران این کشتی را آزاد کرده است و هیچ یک از خدمه آن بازداشت نشده است. ایران تیراندازی نیروهای خود در این کشتی را تکذیب کرد.

شب گذشته شبکه العربیه ادعا کرد که ایران یک کشتی باری آمریکایی با ۳۴ خدمه را توقیف کرد و نیروی دریایی ایران پس از توقیف کشتی، آن را به سمت بندر عباس هدایت کرده است. در همین حال، وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» صحت خبر توقیف یک کشتی را تأیید کرد، اما گفته که این کشتی حامل پرچم الجزایر مارشال بوده است.

کشتی مرسک تیگریس که تحت مدیریت و اداره شرکت سنگاپوری «ریکمرز شیپ منجمنت» است، در اجاره خطوط کشتیرانی مرسک قرار دارد.
هادی حق‌شناس، معاون دریایی سازمان بنادر در این‌باره گفت، کشتی یادشده متعلق به شرکت «maersk»(مرسک) است. وی با تأکید بر اینکه کشتی مذکور با‌ پرچم جزایر مارشال تردد داشته است، بیان کرد: شکایت شاکی ‌منجر به صدور حکم قضایی دادگاه در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال گذشته برای توقیف اموال این شرکت شده بود.

شرکت «مرسک» که یکی از بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل دریایی در جهان بوده و مرکز آن در کپنهاگ دانمارک قرار دارد، امروز درباره توقیف کشتی این شرکت در خلیج فارس واکنش نشان داد و اعلام کرد، خدمه آن مشکلی نداشته و صحیح و سالم هستند.
خبرگزاری رویترز طی گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی نوشت، آمریکا هیچ تعهد حقوقی به لحاظ قوانین دریایی به منظور دفاع از یک کشتی با پرچم جزایر مارشال ندارد و هیچ یک از خدمه آن شهروند آمریکایی نیستند.