حمایت غیرمستقیم آمریکا از حضور ایران در مذاکرات سوریه

به گزارش افکارنیوز، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری «آناتولی» ترکیه اعلام کرد که حتی در صورت حضور ایران، از مذاکرات ارزنده‌ای که به راه‌حل سیاسی منتهی شود، حمایت می‌کند.

«استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه اوایل هفته با بیان اینکه ایران در سوریه صاحب‌نفوذ است گفت این کشور حق دارد بخشی از راه حل‌ها در این کشور باشد.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه درباره شرکت ایران در این رایزنی‌ها نیز گفت: «ایران یک کشور عضو سازمان ملل متحد و یک بازیگر مهم و اصلی در این منطقه(خاورمیانه) است و تأثیر به سزایی بر رخدادهای سوریه دارد. ما از همه طرف‌ها از جمله ایران دعوت خواهیم کرد».

«جف راتکه» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اینباره گفت: «اگر ایران می‌خواهد نقش سازنده‌ای در پایان دادن صلح‌آمیز درگیری‌های سوریه ایفا کند، می‌بایست دست از حمایت رژیم اسد بردارد و اصول بیانیه ژنو را مورد تأیید قرار دهد.»

راتکه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا مشکلی ندارد که در میز مذاکره با ایران درباره سوریه حاضر شود، تصریح کرد که دنیل رابنستین نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در این گفتوگوها شرکت میکند و گفت: ما این را مذاکره نمیدانیم، این رایزنی است.