به گزارش افکارنیوز، بررسی طرح توافق احتمالی اتمی با ایران در مجلس سنای آمریکا آغاز شد و نمایندگان در نخستین اقدام، متممی را که هر گونه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را به عنوان یک معاهده تلقی می‌کرد، رد کردند.

اگر این متمم به تصویب می‌رسید، هر گونه توافقی با ایران می‌بایست دو سوم آرای نمایندگان مجلس سنا را به دست می‌آورد. رد این متمم با ۵۷ رأی موافق در برابر ۳۹ رأی مخالف صورت گرفت.

رد شدن متممی که توافق اتمی با ایران را معاهده می‌شناخت، تنها چند ساعت پس از آن رخ داد که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش، گفته بود هرگونه توافق هسته‌ای با ایران یک توافق اجرایی است و نیازی نیست تا یک معاهده باشد.

پیش از این نیز سخنگوی کاخ سفید گفته بود اولاً آمریکا دنبال توافقی با ایران است که الزام‌آور نباشد.
یک معنای دیگر این اتفاقات آن است که آمریکا تلاش می‌کند ضمن تحمیل تعهدات سنگین به طرف ایرانی، خود را از معاهده‌ای الزام‌آور و تعهدآمیز معاف کند و در حقیقت توافق جامع را تبدیل به فهرست بدهکاری‌های خوداظهاری شده، ایران کند!

به عبارت دیگر در این صورت، توافق کذایی کیفرخواست یکطرفه آمریکا علیه ایران است که در صورت توافق تبدیل به حکم محکومیت ایران میشود اما آمریکا میتواند امضا کند که معاهدهای را نیز امضا نکرده و تعهدی را نپذیرفته است.